مقایسه حسگر cmos و ccd: در این مقاله قصد داریم تا مقایسه حسگر cmos و ccd را انجام دهیم و به بررسی مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.با ما همراه باشید.
آیا دوربین مدار بسته با سنسوز cmos بهتر است یا سنسور ccd ؟ 

سنسورهای ccd
کلمه ccd مخفف charged couple device  می باشد.هر حسگر تصویر از نوع ccd از میلیونها سلول که فتو دیود نام دارند تشکیل شده است.وظیفه ی این سلولها تبدیل اطلاعات نوری تصویر دیده شده به نوعی شارژ الکتریکی است.ccd یک تکنولوژی آنالوگ می باشد و توان ارائه تصاویر با رزولوشن و شفافیت بالا را دارد.ccd ها در نور کم نیز می توانند تصاویر خوبی نمایش دهند.
به اجزای نور فتون گفته می شود.وقتی یک فتون وارد بدنه سلولهای ccd (فتوسایت یا فتو دیود) می شود،این سلولها الکترونهایی که توسط بار منفی ایجاد شده اند را شارژ می کنند.هر سلول اتصال الکتریکی دارد که هنگام اعمال ولتاژ،ماده سیلیکون زیر آن الکترونهای آزاد را جذب کرده و مانند خازن عمل می کند.هر چقدر میزان این شارژ بیشتر یک پیکسل روشنتری ایجاد می شود.پس از این، نوبت به مرحله خواندن و ثبت اطلاعات موجود در سلول ها ات.با هر بار شارژ و دشارژ این سلولها ، اطلاعات قبلی حذف و اطلاعات جدید جایگزین آنها می شود.بدلیل متوالی بودن این شارژ و دشارژ ها اطلاعات هر ردیف پشت ردیف قبلی قرار می گیرد.سیگنال های تولید شده تا حد امکان نویز گیری و تقویت شده و برای پردازی وارد قسمت ADC می شوند.سلولهای ccd  توانایی حساسیت به رنگ را ندارند و فقط به نور حساس می باشند.تعیین رنگ توسط اعمال فیلترهای RGB (قرمز،سبز،زرد) که روی هر پیکسل قرار داده شده است صورت می گیرد.
سنسورهای cmos
cmos مخفف complementary metal oxide semiconductor می باشد.تکنولوژی ساخت cmos در یک دوربین مدار بسته مانند تمام ریزپردازنده های موجود در دنیا همانند cpu و چیپست ها می باشد و به همین دلیل ساخت سنسورهای cmos بسیار ارزانتر از ccd ها می باشد.زیرا تحت تولید انبوه قرار می گیرند.
در سنسورهای cmos عمل افزایش عمق تصویر بصورت بیتی و تراکم امری بسیار کم هزینه است.
در مقایسه حسگر cmos و ccd  باید این را در نظر داشت که به راحتی نمی توان گفت که کدام بهتر است.برای مقایسه حسگر cmos و ccd باید مزایا و معایب هر کدام را بشناسیم.
مقایسه حسگر cmos و ccd 
 

– مصرف برق سنسورهای ccd نسبت به cmos بیشتر است
– cmos سرعت فریم بسیار بالاتری نسبت به ccd دارد.
– کیفیت تصاویر cmos پایین تر از ccd است
– ccd تنها برای ثبت شدت نوری که بر روی نقاط می افتد کاربرد دارد ولی cmos را می توان برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال و تنظیم رنگ سفید(white balance) استفاده کرد.