دوربین ip به دوربین های تحت شبکه اصطلاحا دوربین ip گفته می شود.این نوع دوربین مداربسته دارای کیفیت تصویر بسیار بالاتری نسبت به دوربین آنالوگ می باشند.همین امر یکی از دلایل اختلاف قیمت بسیار زیاد این دوربین ها و دوربین آنالوگ می باشد.یکی از دلایل فراگیر نشدن این دوربین ها نیز هزینه ی بالاتر در نصب و اجناس می باشد.
 
دوربین ip به لحاظ تجهیزات نصب و جزئیات نصب تفاوتهای بسیاری با دوربین آنالوگ دارند.استفاده از این دوربین ها منوط به صرف هزینه و شرایط خاص کاربردی می باشد.در دوربین مدار بسته آنالوگ شما می توانید هر نوع دوربین را به هر نوع DVR وصل کنید و تصویر گرفته و عملیات ظبط را انجام دهید.
اما در دوربین مدار بسته تحت شبکه به این صورت نیست.استفاده از NVR یا همان Network Video Recorder و دوربین IPمحدودیت های خاصی را به همراه دارد.این امر بدلیل استفاده از پروتکل های مختلف در ارسال و دریافت تصویر می باشد.نیمی از برندهای دوربین های IP تنها با NVR  همان برند سازگار هستند.به عنوان مثال اگر دوربین ip با برند xtv را خرید کنیم باید NVR ما نیز حتما برند xtv باشد.
برای نصاب های مبتدی چنانچه دوربینip و NVR دارای پروتکل Onvif نباشند عمل نصب دوربین ip کمی درد سر ساز خواهد بود.در این موارد باید به دنبال یک پروتکل مشترک بین دوربین و NVR بود تا از طریق آن بتوانیم تصویر را نمایش و ظبط کنیم.
۴ مورد از رایج ترین پروتکل های دوربین تحت شبکه onvif,Rtsp,18,19 می باشد.
پروتکل ONVIF در اکثر دوربین های امروزی یافت می شود.این پروتکل نصب دوربین ip را بسیار آسان می کند.به این صورت که به آسانی توسط NVR تمامی دوربین های متصل به شبکه را search کرده و به کانال مورد نظر اضافه می کنیم.
در این قسمت کمی در مورد RTSP صحبت می کنیم.
RTSP مخفف Real time streaming protocol می باشد.در این پروتکل هر دوربین ipدارای آدرس URL خاص خود می باشد که بوسیله آن آدرس در تمام شبکه قابل دسترس بوده و می توان تصویر آن را مشاهده کرد.هر کمپانی سازنده دوربین تحت شبکه از آدرس URL خاصی جهت دسترسی به دوربین هایشان استفاده می کنند.در زیر یک نمونه آدرس URL در پروتکل RTSP را آورده ایم:
Rtsp://192.168.1.5:554/main
همانطور که می بینید این آدرس ترکیبی از ip و شماره پورت و نوع انتشار تصویر دوربین مورد نظر می باشد.
کیفیت تصویر دوربین ip را با megapixel مشخص می کنند.دوربین ip دارای پردازنده داخلی بسیار قوی تری به نسبت دوربین آنالوگ بوده و توانایی ارسال تصاویر بسیار با کیفیت تری دارند.یکی از دلایل اختلاف قیمت آنها با نوع آنالوگ نیز همین مساله است.
دوربین مدار بسته تحت شبکه توانایی اشتراک و استفاده تحت بستر شبکه را براحتی داراست و بدون نیاز به NVR نیز می توان تصاویر را در شبکه به اشتراک گذاشت.
دوربین تحت شبکه اغلب در پروژه های نظارتی و برای تشخیص چهره و پلاک و اینگونه موارد استفاده می شوند.در مورد نحوه اتصال نیز به دو صورت سیمی(از طریق پورت Lan) و بدون سیم (از طریق WiFi) می باشد.
دسته بندی ظاهری دوربین های ip تقریبا همانند دوربین آنالوگ می باشند و در انواع بولت سقفی و … یافت می شوند.
یکی از معایب این دوربین ها افت ارسال سیگنال در مسافت های بالای ۱۰۰ متر می باشد که در این صورت باید از تقویت کننده سیگنال استفاده کرد.
جمع بندی کلی
مزایای دوربین ip :
-کیفیت تصویر بسیار بالا
-استفاده از بستر شبکه
-مناسب برای تشخیص چهره و پلاک
-نمایش بهتر جزئیات
معایب دوربین ip :
-قیمت بالا
-پیاده سازی مشکل (در شرایط خاص)
برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.