ویدئو پروژکتور با لامپ لیزری
یکی از مهم ترین فاکتور های فنی یک ویدئو پروژکتور ، لامپ آن می باشد.قدرت تابش و پرتاب نور هر دستگاه رابطه مستقیم با نوع و عملکرد لامپ آن دارد.نسل جدید ویدئو پروژکتور با لامپ لیزری برای اولین بار توسط برند CASIO معرفی شد.این فناوری جدید با ترکیب لیزر و LED لامپ های جدیدی را موسوم به لامپ لیزری یا Laser & LED Hybrid خلق کرده اند.
نحوه کار ویدئو پروژکتور با لامپ لیزری
هنگامی که دستگاه ویدئو پروژکتور روشن می شود لامپ لیزری آن نوری آبی رنگ را بسمت قسمت فسفری قسمت رنگ ساز می تابد.پس از برخورد نور لیزر با قسمت فسفری موتور رنگ ، دو رنگ اصلی آبی و سبز ساخته می شوند.وظیفه ایجاد رنگ سوم که قرمز می باشد بعهده LED بوده و با این سه رنگ اصلی ، و با استفاده از آینه های دستگاه تصاویر ساخته می شوند.
 
مزایا و معایب ویدئو پروژکتور لیزری
از مهمترین معایب این دستگاه ها می توان به حداکثر روشنایی تصویر ۴۵۰۰ انسی لومن اشاره کرد.البته این مورد را نیز باید در نظر داشته باشیم که برای استفاده از یک کلاس هوشمند معمولی میزان شدت نور ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ انسی لومن کافی می باشد و دستگاه ۴۵۰۰ انسی لومنی برای اتاقهای بزرگ و سالنهای کنفرانس متوسط کافی می باشد.
 
ایراد دیگر ویدئو پروژکتور با لامپ لیزری ، حد اکثر رزولوشن HD 720p می باشد که ممکن است بعدها و با پیشرفت تکنولوژی این ضعف برطرف گردد.این مورد را نیز در نظر داشته باشید که در هوشمند سازی مدارس و کلاس هوشمند اکثر دستگاه ها دارای رزولوشن حداکثر ۱۰۲۷ در ۷۶۸ هستند و با رزولوشن HD  اختلاف زیادی دارند.
با توجه به تغییر تکنولوژی ویدئو پروژکتور با لامپ لیزری رنگ ها را بسیار زنده نمایش داده و از این بابت می توانید با خیال راحت اقدام به خرید آن ها کنید.
قیمت ویدئو پروژکتور لیزری نیز کمی گرانتر از نوع معمولی است و این مساله نیز جای بحث دارد.
حسن دیگر این دستگاه ها افزایش چشمگیر طول عمر لامپ آن ها بوده که با لامپ های معمولی تفاوت ۱۰ برابری کرده است. ویدئو پروژکتور با لامپ معمولی بسته به نوع مصرف و نوع لامپ آن دارای طول عمری در بازه ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ ساعت می باشد.اما در نوعلیزری با افزایش چشمگیر ۲۰۰۰۰ ساعتی ، نگرانی استفاده کنندگان را از تعویض لامپ ویدئو پروژکتور و هزینه های گزاف آن تا حدود زیادی راحت می کند.
 
میزان انرژی مصرفی لامپ لیزری نیز بسیار کمتر بوده و همچنین جهت خاموش و روشن شدن تنها به ۴٫۵ الی ۹ ثانیه زمان نیاز دارند و این مورد هنگام خاموش کردن دستگاه بسیار ملموس است.در لامپ های معمولی ، چنانچه بطور مداوم حدود یک ساعت از دستگاه استفاده کنید لامپ آن داغ شده و هنگام خاموش کردن ممکن است دقایقی انتظار نیاز باشد تا فن های دستگاه بطور کامل خاموش شوند.