یکی از مهم ترین مراحل برای نصب و راه اندازی تمام سیستم های حفاظتی امنیتی و اتوماسیون اداری بستر سازی فیزیکی و کابل کشی اصولی انها می باشد. سیستم هایی از قبیل دوربین مدار بسته ، شبکه های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ، هوشمند سازی ساختمان و بطور کلی تمامی سیستم هایی که نیاز به بستر سازی و کابل کشی جهت نصب و راه اندازی تجهیزات دارند نیازمند ساخت یک بستر مناسب می باشد که این بستر منلسب بیانگر حرفه ای بودن کار مجری پروژه می باشد.

طبق تجربیاتی که در طول سالهای نصب و راه اندازی انواع سیستم های حفاظتی و امنیتی داشتیم ، مهم ترین قسمتی که در کل پروژه مورد توجه قرار می گیرد بستر سازی صحیح و اصولی برای نصب انواع تجهیزات می باشد.بعنوان مثال برای نصب دوربین مدار بسته چنانچه شما کابل های مروبط به دوربین را از هز مسیری عبور بدهید و در نهایت به دوربین متصل کنید موفق به دریافت تصاویر دوربین خواهید شد.اما در مواردی حرفه ای بودن شما زمانی مشخص می شود که کار تمیز و فوق العاده حرفه ای را به مشتریان خود تحویل بدهید.

یکی از پرکاربرد ترین نوع بستر سازی برای کلیه تجهیزاتی که نیاز به کابل کشی دارند ، داکت کشی یا ترانکینگ است.دو مورد از مهم ترین نکاتی که باید برای داکت کشی در نظر بگیرید به شرح ذیل می باشد:

1-داکت ها باید بسیار محکم و اصولی به دیوار یا سقف پیچ شوند و هرگز توسط میخ و یا هر ابزار غیر استاندارد دیگر مانند چسب و ... برای نصب داکت استفاده نکنید مگر در مواردی که امکان سوراخکاری وجود ندارد.

2-تمام زاویه ها و کنج های داکت را به خوبی و با حوصله پوشش دهید تا هرگز سیمی از داکت بیرون نماند.زیرا اصلی ترین هدف داکت کشی این است که سیم ها مشخص نباشند و چنانچه سیم مشخص باشد دیگر داکت کشی فایده ای ندارد.

زمانی که حجم پروژه بالا باشد و نیاز به داکت های دارای قطر بالا (ترانک) باشد بدلیل قیمت بالای ترانک نیاز است تا به دقت و با ظرافت خاصی نسبت به این نوع بستر سازی پرداخته شود.

در ویدئوی زیر می توانید اصول کلی ترانکینگ در مورد نحوه برش دادن کنج های ترانک و قرار دادن انواع زاویه های داخلی و خارجی برای آن آشنایی پیدا کنید.