در این قسمت سایت قصد داریم تا در مورد بستر سازی و کابل کشی برای نصب دوربین مدار بسته کمی بحث کنیم.این مطلب بیشتر مناسب دوستان نصاب عزیز می باشد و خواندن آن را شدیدا توصیه می کنیم.

هنگامی که برای نصب دوربین مداربسته به یک محل مراجعه می کنید اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند چیست ؟شما برای کارشناسی نصب به این محل آمده اید و والین موردی که باید بررسی کنید محل دقیق و جانمایی دوربین مدار بسته می باشد.پس از جانمایی دوربین مدار بسته نکته بسیار مهم بعدی مسیر های کابل کشی است.این مساله خیلی مهم است که شما از چه مسیری اقدام به کابل کشی می کنید و انتخاب مسیر های بهینه همواره می تواند موجب تمیزی کار و صرفه جویی در مصرف کابل شود.

شاید برخی از دوستان نصاب تصور کنند که مهم ترین هدف نصب یک دوربین مدار بسته نمایش تصویر به کاربر است.اما از دید یک نصاب مهم ترین قسمت در یک پروژه دوربین مداربسته کابل کشی و بستر سازی مناسب برای نصب تجهیزات می باشد.زیرا یک کابل کشی اصولی نمایانگر میزان مهارت فرد در نصب تجهیزات می باشد.استفاده از مسیر های طولانی باعث می شود تا ضمن مصرف کابل بیشتر مسیر کابل کشی نیز طولانی تر شده و یک پروژه ساده ، مدت بیشتری به طول بینجامد.

در همین راستا مواردی را دیده ایم که برای کابل کشی ما بین دو طبقه از مسیر راه پله استفاده شده است و تمام مسیر راه پله کابل کشی شده و ظاهر کابل کشی نیز به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.در صورتی که همین کابل می توانست با یک سوراخ کوچک در کف طبقه بالا از مسیر بسیار کوتاه تری عبور کند و زیبایی کار نیز حفظ شود.

یکی از مهم ترین اصول داکت کشی پوشاندن حفره های داکت در کنج های مسیر داکت کشی می باشد.در همین راستا همواره باید سعی کنیم تا هیچ حفره ی بازی از داکت باقی نماند و سیم هایی که در داخل داکت قرار دارند هرگز دیده نشوند.

مورد بعدی برای نصب دوربین مدار بسته انتخاب کابل برق مناسب است.این امر زمانی مشهود است که بخواهیم چند دوربین را توسط یک کابل برق تغذیه کنیم و محاسبه قطر مناسب کابل امری بسیار مهم در این زمینه به شمار می رود.تصور کنید برق 12 ولت 5 دوربین توسط یک سیم نازک دارای 0.25 قطر تامین شود.مشخص است که این سیم توان تامین میزان توان مصرفی برای 5 دوربین را ندارد و ضمن افت ولتاژ ممکن است خود سیم نیز گرم شده و حتی بسوزد.به همبن منظور در انتخاب قطر کابل برق دوربین مدار بسته خساست به خرج ندهید و چنانچه مسافت این کابل برق نیز بالای 40 الی 50 متر بود این ماساله را جدی تر بگیرید و طور دقیق تر محاسبه کنید.

مورد بعدی در زمینه بستر سازی برای نصب دوربین مدار بسته استفاده از سوکت های BNC با کیفیت می باشد.سوکت های بی کیفیت و ارزان قیمت ضمن افت سیگنال ضریب قطع شدن بالاتری دارند و ممکن است تصاویر شما پس از مدتی دچار نویز و یا قطعی شوند.

یکی دیگر از موارد مهم در کابل کشی و نصب دوربین مدار بسته استفاده از باکس های پلاستیکی می باشد.چنانچه نمی توانید سوکت های خود دوربین و سوکت BNC کابل کواکسیال را در داخل داکت مهار کنید حتما از یک باکس پلاستیکی کوچک استفاده کنید و سوکت ها را در داخل باکس قرار دهید.

نحوه کابل کشی دوربین مدار بسته

مواردی نیز دیده شده که پس از نصب دوربین مدار بسته دسته سیم های متصل به خود دوربین کاملا مشخص بوده و نصاب هیچ حرکتی برای مخفی کردن آنها نکرده است.