کمپانی نکست چیپ که ارائه دهنده چیپست های پردازش تصویر برای انواع دوربین مدار بسته می باشد اخیرا نسل جدید دوربین مدار بسته ahd دارای کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل را به بازار معرفی کرده است.همانطور که در مقالات قبلی سایت خاطر نشان کردیم تکنولوژی ahd توسط این کمپانی به بازار ارائه گردید و هدف آن نیز افزایش کیفیت تصویر دوربین مداربسته آنالوگ بود.

این کمپانی ابتدا دوربین مدار بسته ahd با کیفیت 0.8 مگاپیکسل را ارائه داد که شروع حرکات موثر در جهت افزایش کیفیت دوریبن های آنالوگی بود که نمی توانستند نیاز مشتری را بر آورده کنند.سپس نوع 1 مگاپیکسل و به مرور نوع دو مگاپیکسل از پردازنده تصاویر ارائه شده توسط این کمپانی ارائه گردید و همانطور که مشاهده می کنید دوربین مدار بسته ahd امروزه بسیار محبوب شده است و دلیل آن نیز کیفیت تصویر بسیار مناسب در کنار قیمت بسیار مقرون به صرفه در مقابل سایر تکنولوژی ها از قبیل HDCVI و HDTVI می باشد.

اما کمپانی nextchip با معرفی چیپست +NVP2470H دوربین مدار بسته AHD با کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل را به بازار معرفی کرده است که باز هم سبب رونق بازار این تکنولوژی محبوب خواهد شد.تا کنون دو سنسور تصویر برای این دوربین ها ارائه شده است که اولی سنسور تصویر aptina 0330 و دومی smartsens SC3035 می باشند که هر دوی آنها می توانند کیفیت تصاویر 3 مگاپیکسل را ساپورت کنند.

اگر بخواهیم یک مقایسه اجمالی بین این دو سنسور تصویر داشته باشیم باشد بگوییم که سنسور aptina 0330 یک سنسور 1/3 اینچ cmos می باشد که می تواند کیفیت تصویر 3.4 مگاپیکسل را در نسبت تصویر 4:3 نمایش دهد.

سنسور تصویر smartsens SC3035 دارای خصوصیات مشابه aptina 0330 می باشد اما این نکته نیز قابل ذکر است که کمپانی smart sense تا به امروز توانسته سنسور های با کیفیت 5 مگاپیکسل را نیز تولید کند که در نوع خود بسیار قابل قبول به حساب می آید.همچنین تصویر سازی اسمارت سنس در نور کم بسیار قابل قبول تر می باشد و می تواند رنگ ها را بهتر و زنده تر نمایش دهد.

در مورد سنسور های aptina همانطور که پیش تر ها گفتیم مدل های قبلی این سنسور نظیر 0141 پس از مدتی استفاده دچار افت کیفیت تصویر می شدند که در مورد این نسل جدید باید دید که آیا این نقص کماکان همراه aptina هست یا خیر ؟

در مورد ذخیره و نمایش تصاویر دوربین مداربسته AHD با کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل نیز باید این نکته را خاطر نشان کرد که کمپانی hisilicon که معروف ترین سازنده پردازشگر تصاویر برای DVR ها به حساب می آید ، چیپست مدل 3535 خود را جهت ذخیره تصاویر دوربین های 3 مگاپیکسلی AHD معرفی کرده است.اما در ذخیره سازی تصاویر این تکنولوژی جدید یک سری محدودیت ها وجود دارد و آن هم ذخیره تصاویر با نرخ فریم 12 و یا 15 فریم در ثانیه است که باعث می شود نتوانید فیلم ذخیره شده دوربین مدار بسته را بصورت زنده و بدون فریم ببینید.


دوربین مدار بسته AHD با کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل را بخریم یا خیر ؟

اگر بخواهیم یک مقایسه بین مدل دو مگاپیکسلی و 3 مگاپیکسلی این تکنولوژی داشته باشیم باید گفت که درست است که با کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل شما می توانید جزئیات تصویر را 30 در صد بهتر ببینید،اما در مورد این نسل جدید هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید با گذشت زمان یکی یکی آنها رفع گردند.مشکلاتی از قبیل نرخ فریم پایین و دارابودن نسبت تصویر 4:3  که اکثر تلویزیون های امروزی دیگر این نسبت را پشتیبانی نمیکنند و تصاویر wide با نسبت 16:9 برای نمایش در تلویزیون های جدید مناسب تر می باشد.
علاوه بر اینکه کیفیت تصویر 720p و 1080p که قبلا توسط دوربین مدار بسته ahd ارائه شده بودند تمام نیاز های کاربر خانگی را پوشش می دهد و شاید نیاز به کیفیت بالاتر برای کاربر های معمولی حس نشود.

resource