طول عمر باتری

هر باتری معمولا دارای دو کمیت مهم ولت و آمپر -ساعت (یا میلی آمپر ساعت)است.آمپر-ساعت بیان می کند که چه مقدار انرژی در این باتری می تواند ذخیره گردد.اگر مقدار آمپر-ساعت باتری ، بیش از مقدار اصلی پیش بینی شده برای آن باشد ، احتمال بروز مشکلات مربوط به ناسازگاری باتری ، کاهش خواهد یافت.

به عبارت دیگر ، ولتاژ باتری با آمپر - ساعت بالا نمی تواند همان ولتاژ اصلی پیش بینی شده برای باتری باشد.ولتاژ اسمی هر پیل یک باتری معمولا عددی بین 3 و 4.2 ولت است.دانشتن ولتاژ واقعی باتری ، نیاز به جزئیات بیشتری از پیل های هر باتری دارد.

 بسیاری از سازنداگان باتری ها ولتاژ اسمی باتری را 3.6  یا 3.7 ولت در نظر می گیرند.این ولتاژ برای باتری های لیتیومی دارای یک پیل معتبر است و اگر باتری دارای چند پیل باشد عدد مزبور در تعداد پیل ها ضرب خواهد شد.معمولا عملکرد هر یک از پیل های یک باتری یکسان بوده و بر مبنای استفاده از دستگاههای مختلف تغییری نمی کند.

هر باتری چه مورد استفاده قرار بگیرد و چه استفاده نشود دارای عمر معینی است.زیرا فعل و انفعالات شیمیایی درون باتری سبب کاهش زمان ذخیره سازی باتری می گردد.باتری های لیتیومی بیشترین عمر را در حالت بیکاری دارند و می توانند تا 20 سال عمر کنند.البته عمر آنها در زمان استفاده به 500 بار شارژ و دشارژ کامل محدود می شود.

طول عمر باتری به چه عومالی بستگی دارد ؟

پر واضح است که اگر باتری لپ تاپ شما از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد طول عمر بیشتری خواهد داشت.علاوه بر نوع باتری ،نوع مانیتور و میزان انرژی مصرفی آن ، نوع هارد دیسک ، کارت گرافیکی،بلند گو ،بلوتوث وبکم و سایر سخت افزارهای داخلی و خارجی متصل به لپ تاپ نیز در مصرف باتری نقش مهمی را ایفا می کنند.

استفاده از نرم افزارهایی که فضای بیشتری از ریز پردازنده ،رم و هارد دیسک را اشغال می کنند نیز می تواند سبب افزایش مصرف باتری و در نتیجه کاهش طول عمر آن گردد.

شارژر مختصر هر باتری

از آنجایی که باتری های لیتیومی و نیکل تفاوت های اساسی با یک دیگر دارند ، بنابراین اجزا و متعلقات مربوط به آنها نیز نمی توانند بجای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.مگر در مواردی که کارخانه سازنده باتری قید کرده باشد.

با توجه به این که مکانیزم شارژ و دشارژ این باتریها با هم متفاوت است ، بنابراین برای هر یک از باتری های مذکور شارژر منحصر به فردی ساخته شده است.باتری های معمولی معمولا بین 500 تا 800 بار بطور کامل شارژ و دشارژ می شوند که این میزان برای یک کاربر معمولی بمدت استفاده 2 الی 3 سال از باتری بطول می انجامد.

اما از آنجایی که با هر  بار َشارژ و دشارژ مقاومت درونی باتری کاهش می باشد و در نتیجه عمر آن کم می شود و همین عوامل سبب می شوند تا طول عمر نهایی باتری لپ تاپ کمتر از میزان تخمینی و پیش بینی شده برای آن خواهد بود.

بعنوان مثال هر چقدر باتری شما بر اثر شارژ و دشارژ ضعیف تر گردد ، طول عمر یک بار شارژ آن ممکن است از 2 ساعت به 1 ساعت تغییر کند.در نتیجه مدت زمان اتصال آن به شارژر بیشتر شده و همچنین سرعت کاهش عمر باتری شما بیشتر می شود.حال اینکه شارژ و دشارژ غیر اصولی نیز در این کاهش عمر باتری لپ تا موثر هستند.این بدین معنی است که چنانچه یک باتری بطور کامل تخلیه نشده باشد و زیر شارژ قرار بگیرد و یا اینکه یک باتری پیش از شارژ کامل از شارژر جدا شود که همین عوامل نیز می تواند عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

حتی توصیه می گردد در حین استفاده از لپ تاپ شارژر آن را متصل نکنید که همین شارژ و دشارژ های کوتاه مدت نیز می تواند به باتری شما آسیب برساند.

راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

معمولا در اغلب لپ تاپ ها چراغ led قرمز رنگ مبنی بر اتمام عمر باتری روشن می گردد اما شما می توانید از طریق نرم افزارهای تست باتری از سالم بودن باتری خود اطمینان حاصل کنید.یک باتری لیتیومی با مصرف روزانه و عمر 1 الی 2 سال طبیعی بنظر می رسد.

برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ نکات زیر را در نظر بگیرید:

1-باتری را تنها با شارژر مخصوص خودش شارژ کنید و از روش های غیر استاندارد و شارژر های متفاوت و متفرقه استفاده نکنید.

2-برای لپ تاپ خود از باتری های لیتیومی استفاده کنید.البته تمام لپ تاپ های امروزی از این نوع باتری استفاده می کنند اما چنانچه لپ تاپ شما قدیمی است و قصد تهیه باتری جدید را دارید حتما از نوع لیتیومی استفاده کنید.همچنین باتری های لیتیومی دارای مدار منترل درونی هستند که می تواند درجه حرارت باتری را کنترل نموده و از انفجار احتمالی باتری جلوگیری کند.

3-پیشنهاد می شود اگر از لپ تاپ خود بمدت طولانی استفاده نمی کنید (حد اقل یک هفته) باتری را از آن جدا کنید.

4-از نرم افزارهای الگوی مدیریت استفاده کنید.این نرم افزارها با مدیریت هارد دیسک و پردازنده مرکزی و همچنین حافظه و سایر منابع سیستمی مصرف باتری شما را کنترل و کاهش می دهند که باعث افزایش عمر باتری شما می شوند.

5-نور صفحه نمایش خود را درحالت متوسط و یا کم تنظیم کنید.زیرا یک نمایشگر حداقل نیمی از توان باتری را مصرف می کند و همین کاهش نور می تواند عمر باتری را تا حد زیادی افزایش دهد.

6-سعی کنید سیستم خود را بصورت hibernate خاموش کنید.زیرا باعث می شود تا نرم افزارهای باز در حافظه در قسمتی از هارد دیسک ذخیره شود و در زمان روشن کردن سیستم ، با سرعت بالاتری load شود که همین امر سبب افزایش عمر باتری می شود.زیرا در اثر Load شدن سیستم عامل پردازنده و مموری شما بیشترین مصرف توان باتنری را دارند.

7-از استفاده همزمان نرم افزارهای کاربردی و پخش موسیقی و ... توسط لپ تاپ جلوگیری کنید.زیرا علاوه بر استفاده نرم افزارها از پردازنده ، اسپیکر ها نیز توان مصرفی بالایی دارند و باعث می شوند باتری لپ تاپ شما به سرعت تخلیه گردد.

8-زمانی که نیاز به استفاده از بلندگوهای لپ تاپ ندارید صدای آن را قطع کنید تا در صورت باز شدن نرم افزارهای مختلف امکان پخش موسیقی وجود نداشته باشد.

9-تا جایی که امکان دارد نرم افزار هایی که استفاده نمی کنید را ببندید تا فضای رم شما خالی شود و مصرف باتری کاهش یابد.چنانچه مطمئن هستید در هنگام استفاده از یک نرم افزار خاص نیازی به استفاده از آنتی ویروس ندارید حتما آن را از نوار وظیفه غیر فعال کنید.

10-هنگامی که از ارتباط wi-fi استفاده نمی کنید حتما آن را خاموش کنید.زیرا کارت شبکه بیسیم شما همواره در حال یافتن سیگنال های شبکه های دیگر می باشد و همین امر سبب تخلیه باتری شما می گردد.

11-با غیر فعال کردن aero glass در ویندوز های ویستا و بالاتر می توانید حجم رم سیستم را کمتر اشغال نمایید و در نتیجه مصرف باتری کمتری داشته باشید.

12-در مورد سی دی های مانده در داخل لپ تاپ نیز توجه داشته باشید که موتور موجود در این درایو های نوری مصرفی قابل توجهی از توان باتری دارد و سعی کنید اگر از یک دیسک استفاده نمی کنید حتما آن را از درایو نوری لپ تاپ خارج کنید.

13-هماوره سعی کنید هارد دیسک لپ تاپ خود را بطور منظم defrag کنید.این امر سبب می شود تا هارد دیسک شما زمان کمتری را برای بازیابی اطلاعات مصرف کند و در نتیجه موتور قرار گرفته در داخل هارد دیسک کمتر مشغول باشد.

14-تمام نرم افزار های غیر ضروری را از حالت نصب خارج کنید.(uninstall).زیرا به همراه هر نرم افزار سرویس هایی در سیستم عامل باز می مانند که می تواند مصرف پردازنده و رم شما را افزایش دهد.

15-هماره سعی کنید از لپ تاپ خود در مکان های خنک استفاده کنید.زیرا داغ شدن بیش از حد آن می تواند فن ها را بطور متوالی و با سعت بالا به کار بیندازد.همچنین سطحی که لپ تاپ شما در آن قرار می گرید نیز هرگز نرم نباشد و امکان فرو رفتن لپ تاپ در آن وجود نداشته باشد.(مانند فرش ، فوم و ...).زیرا تنفس فن ها از زیر دستگاه بوده که همین امر می تواند سبب داغ شدن بیش از حد دستگاه شود.

16-نرم افزار های پر حجم که مصرف پردازنده بالایی دارند را در حالت اتصال باتری کمتر استفاده کنید.مخصوصا اگر در مکانی هستید که به هر دلیل نمی توانید لپ تاپ خود را به شارژر متصل کنید.

17-تجهیزات جانبی مانند وب کم ، چاپگر و اسنکر و ... را در صورت عدم نیاز از پورت usb جدا کنید.

18-بطور منظم باتری و اتصالات مربوط به آن را با الکل پاک کنید.زیرا عدم سولفاته شدن در اتصالات باتری می تواند باعث بهبود کارایی آن شود.

19-در صورتی که مدت زمان زیادی از باتری استفاده نمی کنید آن را در داخل یک کیسه نایلون پیچیده و در داخل فریزر قرار دهید.توجه داشته باشید که در این حالت شما باید حداقل هر یک ماه یکبار باتری را بطور کامل شارژ و دشارژ کنید و هرگز در حالت یخ زده باتری را به لپ تاپ متصل نکنید و باتری یخ زده را بمدت 2 الی 3 ساعت در هوا اتاق قرار دهید تا هم دمای محیط شود.

 

 

لینک های مرتبط:

تعمیر لپ تاپ

تعمیر لپ تاپ در کرج

لینک های سایت:

دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه

قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مدار بسته وایرلس

دزدگیر اماکن

قیمت دزدگیر اماکن

دزدگیر منزل

قیمت دزدگیر منزل