در این مقاله قصد داریم تا در مورد دوربین مدار بسته حرارتی و کاربرد آنها بحث کنیم.در ابتدا می پردازیم به اینکه دوربین مدار بسته حرارتی چیست و چه کارردی دارد.

طیف کاربرد این دوربین ها بسیار وسیع است اما بیشترین کاربرد آنها مربوط به تشخیص وشناسایی افراد از فواصل دور می باشد.تصور کنید در یک منطقه مانند جنگل که بدلیل شاخ و برگ زیاد درختان امکان دید وسیع از یک منطقه وجود ندارد نیاز به نصب تجهیزات نظارتی جهت جلوگیری از قطع درختان می باشد.در این مناطق باید تعداد زیادی دوربین مدار بسته نصب گردد که ضمن هزینه ی بالای پروژه باعث می شود تا برای نظارت این تعداد زیاد دوربین احتیاج به نفرات بیشتری باشد و همچنین بدلیل وجود تعداد زیادی از دوربین های مدار بسته نتوان نظارت دقیقی را صورت داد.

حال چاره چیست ؟ با نصب یک دوربین حرارتی می توان فواصل بسیار زیادی را پوشش داد که در صورت وارد شدن انسان در کادر تصویر بتوان مراتب را به خوبی مشاهده کرد و برای اقدامات متقابل آماده شد.در حقیقت این دوربین ها مانند یک چشمی عمل می کنند و جزئیاتی از تصویر را به شما نمایش نمی دهند.بعنوان مثال در صورت تردد انسان در کادر تصویر خصوصیات مربوط به چهره او در تصویر دوربین مشخص نمی باشند و توسط دوربین مدار بسته حرارتی تنها می توان ورود و یا عدم ورود انسان به کادر تصویر دوریبن را شناسایی کرد.

کاربرد های دوربین مدار بسته حرارتی

این نوع دوربین مدار بسته در مکانهای زیر کاربرد دارد:

1-در انبارها می توان با قرار دادن تنها یک دوربین از وارد شدن افراد به داخل انبار آگاهی حاصل کرد.

2-در شهرها نیز می توان مناطق وسیعی را توسط یک دوربین پوشش داد و از مسزان تردد عابرین و همچنین ترددهای غیر مجاز جلوگیری کرد

3-در مناطقی که دارای فنس در اطراف محوطه می باشند می توان با قرر دادن تعداد کمی از این دوربین ها از نزدیک شدن نفرات به فنس آگاه شد.

4-در مناطق شلوغ مانند جنگلها و مراتع سرسبز یک دوربین حرارتی می تواند مشکلات نظارتی را تا حد بسیار زیادی حل کند.

در ادامه به بررسی کادر تصویر و نحوه نمایش تصویر در این دوربین ها می پردازیم و روی تک تک تصاویر توضیحات مختصری خواهیم داشت.

دوربین مدار بسته حرارتی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سایر اشیاء به رنگ خاکستری و انسان به رنگ سفید در آمده است که کاملا در کادر تصویر مشخص است.

دوربین مدار بسته حرارتی

در تصویر بالا بدلیل تشابه رنگی لباس فرد با درختان و همچنین روشنایی کم محیط ، چشم انسان دچار خطای دید می شود که این خطای دید در دوربین مدار بسته حرارتی وجود ندارد

نور خودرو و یا تابش مستقیم نور در لنز دوربین مدار بسته معمولی می تواند کادر تصویر را مختل کند که این اتفاق در دوربین های حرارتی نخواهد افتاد.به تصویر زیر دقت کنید:

دوربین مدار بسته حرارتی

با توجه به شلوغی محیط و بهم ریختگی کادر تصویر توسط درختان ، مشاهده می کنید که دوربین حرارتی می تواند سوژه را براحتی تشخیص دهد و همانطور که در تصویر بعدی مشخص است تشخیص شخص توسط چشم در این تصویر بسیار بسیار مشکل خواهد بود.

دوربین مدار بسته حرارتی

نتیجه گیری:از دوربین مدار بسته حرارتی می توان در جهت اهداف نظارتی و حفاظتی از مناطق خاص استفاده کرد و امروزه دستگاه های رکوردر تحت شبکه مخصوص به این دوربین ها قادرند امکانات بسیار ویژه ای را به کاربران ارائه دهند که باعث می شود تا استفاده از این دوربین ها در نهایت سهولت تمام امکان پذیر باشد.

بعنوان مثال دستگاه های رکوردر تصاویر دوربین مدار بسته هایک ویژن دارای قابلیت های تشخیص تردد ، تشخیص عبور از مناطق مشخص ، تشخیص خرابکاری و بسیاری از رفتارهای دیگر را دارند که در صورت بروز این مشکلات می توانند مراتب را از طریق آلارم به اطلاع شخص برسانند.از امکانات ویژه این دستگاه ها نیز می توان تشخیص حریق و سرقت اشیاء را نام برد که می توانند کمک شایانی به کاربر این تجهیزات نمایند.

همچنین دوربین های حرارتی هایک ویژن نیز این امکان را دارند تا دمای محیط را نیز تشخیص دهند و همچنین در صورت بروز حریق خود دوربین بصورت مجزا به یک الارم متصل شود و کاربر را از خطر آتش سوزی با خبر کنند.

نصب و راه اندازی و قیمت دوربین مدار بسته حرارتی

در خصوص نصب این دوربین ها باید گفت که این دوربین ها دقیقا مشابه دوربین مدار بسته تحت شبکه هستند و نیاز به تجهیزات خاصی برای نصب ندارند.

قیمت این دوربین ها نیز بسته به برندهای مختلف و امکانات متنوع دوربین در رنج های مختلفی قرار دارد اما نمونه های متعارف آن با برند هایک ویژن و مدل 2TD2166 بین 100 الی 138 دلار قیمت دارند.

لینک های سایت:

دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه

قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مدار بسته وایرلس

دزدگیر اماکن

قیمت دزدگیر اماکن

دزدگیر منزل

قیمت دزدگیر منزل