همانطور که میدانید دوربین مدار بسته ptz یا همان دوربین مدار بسته گردشی یا دوربین مداربسته speed dom دوربینی است که دارای قابلیت های گردش 360 درجه ، بالا و پایین شدن 180 درجه و همچنین بزرگنمایی (zoom) و فوکوس کردن می باشد.پیش از شروع آموزش گام به گام نصب دوربین مدار بسته ptz در مورد مزیت های این نوع دوربین مدار بسته صحبت می کنیم و از بین مزایای آن 10 حسن بزرگ این دوربین ها را بر می شماریم:

مزیت های دوربین مدار بسته ptz:

1-حوزه دید وسیع

این دوربین ها بدلیل دارا بودن قابلیت های حرکتی می توانند برای پوشش تصویری منطقه وسیعی بکار روند.با تعریف الگوهای حرکتی و همچنین محل از پیش تعیین شده برای این نوع دوربین مدار بسته می توان با حرکت اتوماتیک این دوربین ها نقاط مختلف تصویر را پوشش داد.بعنوان مثال برای یک محیط بزرگ مانند پارکینگ ، نصب دو عدد دوربین ptz در دو زاویه کنج و البته مقابل بهم می تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد و به این وسیله به واسطه نصب دو عدد دوربین مدار بسته ، هزینه های شما کاهش یابد.

2-قابلیت تعقیب شی متحرک

Motion tracking از دیگر option های امروزی برای دوربین مدار بسته ptz به شمار می رود که توسط این ویژگی خود دوربین می تواند شی متحرک را دنبال کند و تا زمانی که از کادر تصویر خارج نشده ، تصویر مناسب و واضحی از سوژه به دستگاه رکوردر ارسال کند.در همین راستا دوربین مداربسته بصورت اتوماتیک روی سوژه مورد نظر عمل زوم و چرخش و فوکوس را انجام می دهد و مانند چشم شما سوژه را دنبال می کند.

3-دید در شب قوی

شاید دارا بودن گزینه دید در شب برای یک دوربین مدار بسته ، یک ویژگی منحصر به فرد به حساب نیاید،اما قطعا دارا بودن دید در شب با برد بالا بدون شک یک ویژگی بسیار کارامد محسوب می شود.دوربین های مداربسته ptz قابلیت دید در شب فوق العاده قوی ای دارند و دلیل این امر نیز توانایی زوم اپتیکال دوربین مدار بسته می باشد.بهترین نوع دید در شب نوع لیزری آن می باشد که محدوده دید 100 متری دارد و به همبن دلیل می تواند در هنگام شب و تاریکی مطلق کارایی خوبی داشته باشند. 

4-مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت

این دوربین ها بدلیل نصب در فضای بیرونی (outdoor) دارای استاندارد های ip هستند و در برابر نفوذ گرد و غبار و همچنین رطوبت مقاوم هستند و خیال شما را از این بابت راحت می کنند.زیرا نفوذ رطوبت و گرد و غبار می تواند به برد و سنسور تصویر دوربین مدار بسته آسیب های جدی وارد کند.از این رو می توانید این دوربین هارا در هر فضایی نصب و راه اندازی کنید.

5-قابلیت بزرگنمایی(zoom) بسیار قوی

همانطور که می دانید این دوربین ها دارای قابلیت زوم اپتیکال هستند که توسط تغییر فاصله کانونی لنز ها صورت می گیرد و شما می توانید بسته به نوع دوربین تصاویر را از 10 برابر الی 46 برابر بزرگنمایی کنید.این اعداد می توانند برای بزرگنمایی در فواصل دورتر بسیار کارامد باشند ضمن اینکه این بزرگنمایی بصورت دیجیتال نبوده و تصویر شما در بیشترین سایز بزرگنمایی نیز هرگز دچار افت کیفیت نخواهد شد.

6-چند ورودی آلارم

هنگامی که یک دوربین مدار بسته ptz را به یک ورودی آلارم متصل می کنید در واقع این دستور را به دوربین داده اید که هنگامی که یک سنسور آلارم مانند سنسور های تشخیص حرکت ، سنسور شکستن شیشه ، سنسور تماس با درب و سایر سنسور ها عمل تحریک دوربین مدار بسته ptz را انجام داده اند ، تمامی برنامه های حرکتی دوربین در آن لحظه متوقف شده و کادر تصویر دوربین به سراغ منطقه ی تعریف شده آن دستگاه آلارم دهنده می رود و تصاویر آن نقطه را نمایش می دهد.

7-بدنه مقاوم

بدنه دوربین مدار بسته ptz دارای مقاومت مناسبی است و در برابر اقدامات خرابکارانه به راحتی آسیب نمی بینید.دارا بودن بدنه پلی کربنات و همچنین پایه های فلزی دلیل اصلی این امر می باشد.

8-قابلیت فوکوس اتوماتیک

در حین کار با یک دوربین مدار بسته ptz متوجه می شوید که هنگامی که روی یک سوژه زوم می کنید بالافاصله تصویر شما بصورت اتوماتیک فوکوس می شود.این قابلیت در دوربین های دام و یا بولت مشاهده نمی شود.در نوع جدید تر این دوربین ها زمان تاخیر فوکوس بسیار کاهش یافته تا جایی که در حین زوم کردن مشاهده می کید که تصاویر شما بصورت اتوماتیک فوکوس می شوند و در هر لحظه تصویر کاملا شفافی دارید.

9-نصب ساده

نصب دوربین مدار بسته ptz بسیار ساده است و احتیاج به تجهیزات اضافی ندارد.در نصب این دوربین ها تنها کافیست ضمن تامین تغذیه و کابل تصویر دوربین مدار بسته ، دو رشته سیم برای پورت rs-485 دوربین متصل کنید.

10-کیفیت تصاویر بالا

تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه ptz بسته به نوع آن دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد و می توان در هنگام زوم کردن تصاویر مناسبی را دریافت کرد.امروزه بیشترین کیفیت تصویر این دوربین ها حدود 8 مگاپیکسل می باشد که کیفیت بسیار بالایی محسوب می شود.

در کنار این مزایای بزرگ ،قیمت دوربین مدار بسته ptz در رنج بسیار بالایی قرار دارد و چنانچه نیاز و اجبار به خرید دوربین مدار بسته ptz نباشد ، نصب آنها غیر ضروری می باشد.

حال که با مزایای دوربین مدار بسته ptz آشنا شدیم آموزش گام به گام نصب این دوربین ها را شروع می کنیم.

-بخش اول متعلقات لازم برای نصب دوربین مدار بسته ptz

1.دوربین مدار بسته ptz

2-دستگاه DVR

3-کابل کواکسیال تصویر

4-کابل برق

5-کابل زوجی (2 زوج) در متراژهای بلند بهتر است از کابل شبکه استفاده گردد.

6-کنترلر (استفاده از کنترلر اختیاری می باشد و توسط خود DVR می توان دوربین را کنترل کرد)

-بخش دوم دیاگرام اتصال

مشابه شکل زیر می بایست اتصالات مربوطه را به کانکتور های صحیح آن متصل کنید.

آموزش گام به گام نصب دوربین مدار بسته PTZ

مطابق شکل زیر اتصالات پورت rs-485 را به DVR برقرار کنید.

آموزش گام به گام نصب دوربین مدار بسته ptz

دقت کنید که اتصالات پورت rs485 در سمت دوربین نیز متصل باشد

آموزش نصب دوربین مدار بسته ptz

در نهایت شما باید اتصال آداپتور دوربین مدار بسته ، کابل تصویر دوربین مدار بسته و rs485 را مانند شکل زیر متصل کرده باشید:

آموزش دوربین مدار بسته ptz

 

-بخش سوم:توضیح کلی

هر دوربین مدار بسته ptz که از بستر کابل کواکسیال استفاده می کند ،علاوه بر نیاز به اتصال کابل تصویر و تغذیه ، نیاز به اتصال کانکتور rs-485 نیز دارد.کلیه عملیات حرکتی دوربین نیز توسط این پورت برنامه ریزی می شود.در اتصال این پورت باید دقت داشت که قطبهای + و - به درستی متصل شوند.در غیر اینصورت دوربین شما جابجا نخواهد شد.

هنگامی که یک دوربین مدار بسته ptz را مستقیما به یک dvr متصل کنید عملیات گردش را از منوی PTZ در دستگاه DVR می توانید صورت دهید.اما چنانچه این دوربین ها را به یک کنترلر مخصوص متصل کنید دستگاه DVR شما تنها نمایش دهنده تصاویر دوربین است و برای اعمال حرکت روی دوربین از طریق کیبورد اقدام می نمایید.

بخش چهارم:برنامه ریزی حرکت

ممکن است کارفرمای شما نیاز داشته باشد تا دوربین ptz بطر مدام در گردش باشد و نقاط خاصی را پوشش دهد.در این حالت شما باید دوربینرا برای نقاط مختلف برنامه ریزی کنید.

در برنامه ریزی توسط کیبورد شما باید دوربین را با استفاده از کیبورد به ترتیب روی نقاط مختلف برده و برای هر نقطه یک preset تعریف کنید.سپس در منوی دوربین گزینه preset tour را فعال کنید تا دوربین طبق مکان های شما اقدام به حرکت نماید.

در مقاله بعدی ویدئو های مربوط به تنظیمات الگوی دوربین مدار بسته ptz را درسایت قرار خواهیم داد.

resource1

resource2

دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه

قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مدار بسته وایرلس

دزدگیر اماکن

قیمت دزدگیر اماکن

دزدگیر منزل

قیمت دزدگیر منزل