آموزش راه اندازی لینک وایرلس میکروتیک


روتر برد های SXT برند میکروتیک می توانند برای راه اندازی لینک های point to point یا نقطه به نقطه مورد استفاده قرار گیرند.البته این محصولات امکانات مختلفی نیز دارند که در این پست تنها به آموزش راه اندازی لینک وایرلس میکروتیک می پردازیم.
این نوع انتقال و پل بین شبکه ای می تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد که هدف ما برای آموزش این ارتباط  انتقال تصاویر دوربین مدار بسته تحت شبکه در محل های دورتر می باشد.

برای این منظور شما باید هر روتر برد (رادیو های SXT میکروتیک) را روی یک سوئیچ شبکه قرار داده و دوربین مداربسته تحت شبکه و دستگاه NVR را در هر سمت نیز به سوئیچ های شبکه متصل می کنیم.در این آموزش تنها شما ping تجهیزات شکه را دریافت می کنید و برای اتصال دوربین مدار بسته باید طبق آموزش های قبلی سایت و کانال تلگرام ، اقدام نمایید.
این آموزش ساده ترین و آسان ترین راه برای ایجاد پل ارتباطی بین دو شبکه بصورت wireless  می باشد که توسط آن می توانیم یک شبکه را بصورت وایرلس و در صورت داشتن دید مستقیم هر دو روتر برد و تا مسافت 5 کیلومتر انتقال دهیم.البته این میزان مسافت برای شرایط بسیار مطلوب بکار می رود و در عمل فواصل 3 کیلومتر را می توان بهراحتی توسط این تجهیزات انتقال داد.
روتر بردهای سری sxt  تنها لایسنسهای سطح 3 شبکه را پشتیبانی می کنند اما توانایی برقراری پل شبکه ای یا bridge  را دارند.
در زیر شکل کلی اتصال دو شبکه بصورت نقطه به نقطه را مشاهده می کنید که ما در مراحل تنظیم این ارتباط آدرس هاس ip قید شده طبق مثال زیر را استفاده می کنیم.

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک

مراحل کلی کار به فرم زیر می باشد:

1-ایجاد ارتباط با یک روتر برد میکروتیک
2-اعمال تنظیمات اولین دستگاه روتر برد
3-اعمال تنظیمات دومین روتربرد
4-تنظیم یا تیون کردن هر دو روتر برد.

نحوه ایجاد ارتباط با یک روتر برد میکروتیک:
 

برای ارتباط با یک روتر برد میکروتیک چندین راه وجود دارد که بهترین و کار آمد ترین آنها استفاده از نرم افزار winbox  می باشد.اگر این نرم افزار را ندارید می توانید از لینک زیر آن را دانلود کنید:

Winbox

آدرس ip پیش فرض روتر برد های میکروتیک 192.168.88.1 می باشد.برای اتصال به یک روتر برد میکروتیک باید رنج آدرس آی پی کامپیوتر شما در این محدوده تنظیم شده باشد.اما توسط نزم افزار winbox می توانید توسط mac address نیز وارد منوی تنظیمات این تجهیزات شوید.
ابتدا باید دستگاه خود را توسط یک کابل شبکه به کامپیوتر متصل کنید و همچنین رنج آی پی شما نیز به درستی تنظیم شده باشد.نرم افزار winbox را باز کنید و طبق شکل زیر دکمه ... که دکمه جستجوی تجهیزات میکروتیک می باشد(تجهیزات دارای سیستم عامل روتر برد های میکروتیک) را بزنید.

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
اگر می خواهید توسط آدرس ip به رادیوی خود متصل شود روی آدرس ip کلیک کنید و اگر می خواهید توسط macaddress به دستگاه خود کتصل شوید روی مک آدرس کلیک کنید.
همانطور که مشاهده می کنید نرم افزار می تواند روتر برد شما را شناسایی کرده و mac address آنرا نمایش دهد.روی گزینه connect کلیک کنید.

اعمال تنظیمات اولین دستگاه sxt برای حالت اتصال نقطه به نقطه

دستگاه های sxt  دارای تنظیمات پیش فرض وایرلس می باشند.پس تنها چند تغییر کوتاه در تنظیمات آنها نیاز می باشد.

-منوی wireless را باز کنید و گزینه wireless interface را انتخاب کنید.گزینه mode را روی حالت bridge قرار دهید.فرکانس را روی فرکانسهای مجاز در کشور خود تعیین کنید.اگر با فرکانس های مجاز در کشور خود آشنایی ندارید روی گزینه advanced mode کلیک کرده کشور خود را از گزینه country انتخاب کنید و در این صورت تنها مجاز به انتخاب فرکانسهایی خواهید بود که در کشور شما مجاز می باشند.سپس روی گزینه apply کلیک کنید تا تنظیمات شما اعمال گردند.درتغییر تنظیمات دقت داشته باشید که زمانی که لینک شما متصل است بهتر است تا به تنطیمات روتر خود دست نزنید.

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
-گزینه (masquerade)NAT را در قسمت ip firewall NAT غیر فعال کنید.زیرا هنگامی که شما ارتباط پل بین شبکه ای ایجاد می کنید این تنظیمات مورد استفاده نمی باشند و مطابق شکل زیر می توانید این گزینه را غیر فعال کنید. nat  و filter را غیر فعال کنید. 

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
-گزینه های DHCP server و DHCP را غیر فعال کنید.زیرا اگر این گزینه فعال باشد امکان بروز ip conflict در شبکه شما وجود دارد و ip های دستگاه های متصل به شبکه تنها از طریق یک دستگاه مانند مودم ، سوئیچ و ... تخصیص می یابد.واردمنوی ip شوید و گزینه IP DHCP client را مطابق شکل زیر غیر فعال کنید. 

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
در این قسمت شما باید یک رابط پل بین شبکه ای ایجاد کنید.برای این کار وارد منوی bridge شده و روی + کلیک کنید و ok  را بزنید.مطابق شکل زیر وارد برگه ports شوید و دراینجا شما باید دو مقدار برای رابط های شبکه خود ایجاد کنید.
یکی برای رابط سیمی شبکه خود (کارت شبکه، مودم و ...) و دومی برای رابط های بیسیم شبکه(رادیو آنتن و ...)
مقادیر را مانند شکل زیر وارد کنید: 

اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
توصیه می شود که ip پیش فرض دستگاه را تغییر دهید.زیرا این ip تنها برای تنظیمات اولیه و بطور پیش فرض روی دستگاه قرار داده شده است.رنج آدرس های باید طوری تعیین شود که سایر دستگاه های متصل به شبکه شما بتوانند همدیگر را ببینند.
برای اتصال بین شبکه ای شما باید یک آدرس ip در محدوده شبکه خود برای همین روتر برد انتخاب کنید.
وارد منوی IP Address  شوید و مطابق شکل زیر آدرس ip روتر برد را مطابق اولین شکل در همین آموزش تعیین کنید.
 اتصال دوربین مدار بسته با لینک وایرلس میکروتیک
تبریک !!! شما  تنظیمات اولین رادیو را به اتمام رساندید.


اعمال تنظیمات دومین روتربرد برای ایجاد bridge یا پل شبکه ای


-مانند اتصال به دستگاه اول ، دومین رادیو خود را به کامپیوتر متصل کرده و با استفاده از نرم افزار winbox به آن متصل شوید.
-منوی wireless را باز کرده و گزینه wireless interfaceرا انتخاب کنید.گزینه Mode را روی حالت Station-bridge قرار دهید.از یکی بودن تنظیمات فرکانس و کشور هر دو رادیو اطمینان حاصل کنید و این کار را برای هر دو رادیو بصورت یکسان انجام دهید.مانند رادیوی قبلی وارد گزینه Advance mode شده و تنظیمات فرکانس و کشور مربوط به رادیوها را چک کنید تا مقادیر بصورت یکسان تنظیم شده باشند.
-تنظیمات NAT را دقیقا مشابه رادیوی قبلی غیر فعال کنید.
-تنظیمات DHCP را دقیقا مشابه رادیوی قبلی انجام دهید و آن را غیر فعال کنید.
-حال باید شما یک رابط پل شبکه های مطابق آنچه برای رادیوی اول انجام دادید ، برای این رادیو نیز انجام دهید.تنظیمات را به فرم زیر انجام دهید:
-وارد منوی Bridge شده و روی + کلیک کرده Ok را بزنید.روی تب ports کلیک کرده و مطابق رادیوی اول مقادیر را وارد کنید.
مطابق دستور العمل تغییر ip در رادیوی اول ، آدرس آی پی رادیوی دوم را نیز در رنج شبکه خود وارد می کنیم.
تنظیمات هر دو روتر برد شما انجام شده اند.


نحوه تیون کردن هر دو روتر برد:


پس از اینکه هر دو دستگاه شما بصورت صحیح کانفیگ شدند اتصال شبکه شما توسط این دو رادیو برقرار می گردد.اما همانطورکه در ابتدای مقاله عنوان کردیم دید مستقیم و بدون مزاحم دو رادیو عامل موثر در کیفیت انتقال داده ها بین این دو می باشد.در صورت وجود مانع و یا فواصل طولانی و یا محیط های مستعد نویز ممکن است سرعت شبکه شما کاهش یابد.
برای تیون کردن بهتر می توانید از چراغ های signal strength روی رادیو استفاده کنید و هر دو را در یک جهت و بصورت مقابل بهم نصب کنید تا کیفیت سیگنال مطلوبی را دریافت کنید.

resource

دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه

قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مدار بسته وایرلس

دزدگیر اماکن

قیمت دزدگیر اماکن

دزدگیر منزل

قیمت دزدگیر منزل