در این مقاله قصد داریم تا شما را با یک نرم افزار حرفه ای و پر کاربرد در زمینه نصب دوربین مدار بسته آشنا کنیم.این نرم افزار مخصوص گوشی های موبایل دارای سیستم عامل اندروید می باشد و اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار نصابان و همکاران محترم قرار می دهد.

همچنین به کمک بخش های مختلف این نرم افزار ، می توانید محاسبات مورد نیاز برای راه اندازی انواع سیستم های دوربین مدار بسته را به راحتی هر چه تمام تر صورت دهید.

نام این نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته CCTV calculators می باشد که در ادامه قصد داریم تا بطور مفصل به بررسی امکانات این نرم افزار بسیار مفید بپردازیم.

Storage/bandwidth:این قسمت یکی از پر کاربرد ترین ابزارهای این نرم افزار محاسباتی دوربین مدار بسته می باشد.در این قسمت شما می توانید با توجه به تعیین رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته ، تعداد فریم در ثانیه ، نوع کد گزاری تصاویر و میزان bitrate تصویرتان ، میزان فضای مورد نیاز برای ضبط تصاویر را بدست بیاورید.در کلام کامل تر این بخش می تواند به شما بگوید با این میزان هارد دیسکس که در دسترس دارید چند روز می توانید تصاویر دوربین مدار بسته را ذخیره کنید.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

همچنین می توانید برای محاسبه دقیق تر تعداد دوربین های مدار بسته بکار رفته در پروژه را نیز در محاسباتتان اعمال کنید.یک ویژگی دیگر در این قسمت نمایش حجم اشغالی یک فریم از تصویر شماست که می توانید در صورت نیاز به زمان ذخیره سازی بیشتر نرخ فریم را کاهش دهید.در کاهش نرخ فریم دقت داشته باشید چنانچه تعداد فریم ها را بیش از حد کاهش دهید تصاویر ضبط شده بصورت فریم فریم و با تاخیر رکورد می شوند که در هنگام بازبینی تصاویر ممکن است نتوان موارد مورد نیاز را از تصویر دوربین استخراج کرد.

RAID storage:در این قسمت می توانیم با توجه به حجم هارد دیسک ها و همچنین نوع استاندارد RAID اطلاعاتی در مورد سرعت ذخیره سازی ، میزان کاهندگی و افزونگی داده ها دریافت کنیم.شاید برای شما این سوال پیش بیاید که raid storage چیست و به چه دردی می خورد ؟

بطور کلی ازraid storage زمانی استفاده می شود که بخواهیم سرعت ذخیره سازی اطلاعات و همچنین بازیابی (خواندن) اطلاعات را به دو برابر افزایش دهیم.در سرور های شبکه و سرور های فایل اینترنتی این نوع ذخیره سازی اتفاق می افتد.بصورتیکه داده ها بر اساس نوع استاندارد raid روی دو یا چند هارد دیسک بصورت موازی ذخیره می شوند.یعنی عمل نوشتن یک بیت از اطلاعات بصورت همزمان و موازی روی هر دو هارد دیسک صورت می گیرد که باعث می شود سرعت ذخیره سازی به دو برابر افزایش یابد.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

Lens Images:در این قسمت با یک مثال بسیار ساده انواع لنز و زاویه دید آنها را مورد بررسی قرار داده است که اگر نیاز به محاسبات خیلی دقیق برای نوع لنز و کادر تصویر مورد نظر وجود نداشته باشد می توانید از این قسمت استفاده کنید.در این مثال انواع سایز CCD و همچنین زاویه پوشش تصویر توسط آنها بطور کامل به تصویر کشیده شده است.همچنین با یک مثال کاربردی دیگر میزان زاوایای لنز های مختلف ترسیم شده است که شما توسط آن می توانید با دقت هر چه تمام تر لنز مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

Camera Lens:یکی از بخش های پر کاربرد دیگر در نرم افزار محاسبات دوربین مدار بسته ، انجام انواع عملیات محاسباتی برای تخمین نوع لنز مورد نیاز برای دوربین مدار بسته می باشد.در این قسمت شما می توانید با تعیین سایز CCD و اندازی لنز بر حسب میلی متر و در نهایت با تعیین نسبت تصویر (aspect ratio) اطلاعات زیر را دریافت کنید:

-زاویه دید عمودی که مشخص می کند از محل نصب دوربین مدار بسته شما کادر تصویر شما بصورت عمودی چه زاویه ای را پوشش می دهد.

-پهنای کادر تصویر بر حسب متر:بیانگر طول(پهنا) تصویر شما می باشد که می توانید ببینید که آیا لنز مورد نظر شما کادر تصویر مد نظرتان را پوشش می دهد یا خیر

-زاویه دید عمودی که مشخص می کند از محل نصب دوربین شما چه زاویه ای را برای تصویر نهایی پوشش می دهد.

-ارتفاع کادر تصویر:بیانگر عرض (ارتفاع) تصویر شما می باشد و شما می توانید ببینید که تصویر شما دقیقا چه فضا هایی را پوشش می دهد ؟

Refrence images:در این قسمت شما می توانید تراکم تصویر بر اساس چگالی های مختلف پیگکسلی را مشاهده کنید و حتی برای کارفرمای خود شرح دهید که اگر دوربین با کیفیت تر را انتخاب کند ، تا چه میزان تصاویر بهتری را دریافت خواهد کرد.این قسمت با ارائه مثالهایی در مورد چهره اشخاص و همچنین شناسایی اعداد و ارقام مانند پلاک ها و ... می تواند میزان وضوح تصویر دوربین مدار بسته در کیفیت های مختلف را به شما نمایش دهد.

Light Levels:در این بخش از نرم افزار محاسبات دوربین مدار بسته شما می توانید اطلاعاتی در مورد میزان لوکس نور مورد نظر در ساعات مختلف شبانه روز بدست بیاورید که در محاسبه میزان برد دید در شب برای فضاهای تاریک و همچنین استفاده و یا عدم استفاده از دید در شب بدست بیاویرد.نکته دیگر در مورد میزان لوکس نور در محیط های مختلف استفاده و یا عدم استفاده از دوربین های WDR می باشد که چنانچه در یک پروژه نیاز به استفاده از یک دوربین WDR باشد ، با استفاده نکردن از این دوربین ها تصاویر شما به هیچ عنوان دارای مطلوبیت کافی نخواهند بود.

IR illumination:این قسمت نیز بطور کاملا تخصصی به پیش بینی دید در شب برای دوربین می پردازد.به این معنی که در میزان های لوکس مختلف و همچنین زوایای تابش IR چه قسمت هایی از کادر تصویر شما واضح تر و چه قسمت هایی کدر تر هستند.همچنین برای نمایش صحیح قسمت خاصی از تصویر نحوه قرار گیری دید در شب به چه شکل باید باشد ؟

Ohms Law:قانون اهم که پر کاربرد ترین قانون الکتریسیته است و برای محاسبه مقاوت ، ولتاژ و شدت جریان به کار می رود.توسط تعیین پارامترهای مختلف می توانید خروجی های مورد نظر خود را بدست بیاورید.

RJ 45 pinout:در این قسمت با نحوه رنگبندی سوکت شبکه در دو استاندارد A و B آشنا می شوید.یکی از بخش های مهم در راه اندازی دوربین مدار بسته پرس سوکت RJ 45 می باشد.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

RJ pinout:این قسمت جهت آشنایی با وظیفه هر رشته سیم در کابل شبکه می باشد و کار هر رشته را بطور مجزا شرح می دهد.

Wire Loss:یکی از بخش های پر کاربرد دیگر در نرم افزار محاسبات دوربین مدار بسته ، تخمین میزان افت ولتاژ برق در کابل تغذیه دوربین مدار بسته می باشد.هنگامی که شما از منبع تغذیه مرکزی در پروژه های دوربین مدار بسته استفاده می کنید ، نیاز است تا بدانید چه میزان افت ولتاز در کابل برق شما وجود دارد و چه میزان ولتاژ وارد دوربین مدار بسته تان می شود.کاهش زیاد ولتاژ می تواند بعث افت کیفیت تصویر ، نویز و همچنین آسیب رسیدن به خود دوربین مدار بسته شود.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

در همین راستا شما می توانید با وارد کردن قطر کابل برق ، ولتاژ ورودی ، آلیاژ کابل برق ، و متراژ کابل برق بکار رفته در پروژه میزان افت ولتاژ را محاسبه کنید تا در صورت افت ولتاز بیش از حد کابل برق خود را قطور تر در نظر بگیرید.

Ping test:این قسمت برای دوربین مدار بسته تحت شبکه کاربرد دارد و با اتصال گوشی خود به یکی از روتر های وای فای داخل شبکه ای که دوربین های تحت شبکه تان در ان بستر قرار دارند می توانید از اتصال و یا عدم اتصال دوربین در شبکه تان با خبر شوید.این قسمت دقیقا مشابه ping در سیتم عامل ویندوز می باشد و پاسخ هایی مشابه آن را ارسال می کند.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

Camera Connect: در این قسمت با وارد کردن آدرس آی پی و همچنین نام کاربری و کلمه عبور دوربین مدار بسته تحت شبکه می توانید تصویر دوربین را روی گوشی خود مشاهده کنید.یک قابلیت بسیار پر کاربرد در نصب و تست تصویر دوربین تحت شبکه می باشد که در پروژه های شما می تواند بسیار مفید واقع شود.

نرم افزار اندرویدی محاسبات دوربین مدار بسته

از سایر امکانات این نرم افزار می توان امکان تعریف سایت های(مکان ها) مختلف برای کارشناسی نام برد و در هر پروژه متعلقات مورد نیاز و توضیحات لازم را درج کرد.در همین راستا می توان در هنگام صدور پیش فاکتور های پروژه و برای تعیین اقلام مورد نیاز از توضیحات درج شده در نرم افزار استفاده کرد.

 

لینک دانلود نرم افزار