جلسه اول کاربردی آموزش نصب دزدگیر اماکن را شروع می کنیم.در این مقاله آموزش نصب دزدگیر اماکن قصد داریم تا شما را با علائم و متون روی پنل دزدگیر اماکن آشنا کنیم.

جلسه دوم مربوط به سیم کشی و نصب دزدگیر اماکن و جلسه سوم را به اصول حرفه ای نصب و همچنین ایراد یابی دزدگیر اماکن می پردازیم.

برای یادگیری نصب دزدگیر های اماکن نیاز است تا هر سه جلسه را دنبال کنید.

دزدگیر های اماکن ساخته شده توسط برندهای مختلف دارای امکانات مختلفی می باشند اما در نصب دزدگیر اماکن نیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که اصول کلی نصب تمام آنها به یک شکل است و ما در این آموزش اصول کلی نصب دزدگیر را آموزش می دهیم و آموزش ما مربوط به برند خاصی نمی باشد.

بطور کلی تمام پنل های دزدگیر اماکن دارای بخش های یکسانی هستند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

اولین گام برای راه اندازی دزدگیر اماکن تامین تغذیه دزدگیر می باشد.هر پنل دزدگیر اماکن دارای یک ورودی برق شهر می باشد و همچنین جهت برق اضطراری نیز باید باتری جداگانه ای به آنها متصل کنیم.

هر دزدگیر اماکن نیاز به یک برق شهر دارد و در داخل پنل دزدگیر نیز یک ترانس وجود دارد که وظیفه آن تبدیل برق شهر متناوب (AC) به برق مستقسم  (DC) و با ولتاژ 12 ولت است.

ترانس دزدگیر دارای دو ترمینال است که فاز و نول برق شهر را به آن متصل می کنیم.در شکل زیر ترانس دزدگیر را مشاهده می کنید:

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

پس از اتصال برق شهر مشاهده می کنید که دستگاه روشن می شود.

سپس نوبت به اتصال کانکتور باتری می رسد.باتری را دقیقا مطابق قطب های مثبت و منفی متصل کنید.رنگ قرمز نشان دهنده مثبت و رنگ سیاه نشاندهنده منفی می باشد که در این قسمت دقت کافی داشته باشید.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

شکل بعدی نشاندهنده کانکتور aux می باشد.وظیفه این کانکتور تامین برق تجهیزات جانبی دزدگیر اماکن می باشد.تجهیزاتی نظیر چشمی ها و دتکتور ها نیاز به برق DC دارند که توسط این کانکتور تامین می شوند.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

شکل زیر نشاندهنده کانکتور SIR می باشد.کلمه SIR مخفف Siren می باشد که شما باید آژیر خود را به آن متصل کنید.برای اتصال آژیر قطب های مثبت و منفی مهم هستند.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

شکل زیر نشاندهنده کانکتور SPK می باشد. SPK مخفف کلمه Speaker می باشد و شما می توانید بلند گوی خود را به آن متصل کنید.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

تفاوت بلند گو و آژیر: آژیر ها دارای مدار فرکانس ساز هستند که تنها با اتصال ولتاژ به آنها شروع به آژیر کشیدن می کنند.رعایت ترتیب قطب های مثبت و منفی در آژیر ها مهم می باشد.

اما بلندگوها دارای مدار فرکانس ساز نمی باشند و تولید فرکانس آژیر توسط خود دزدگیر صورت می گیرد.در بلندگوها رعایت مثبت و منفی الزامی نیست و روی پنل دستگاه نیز قطب مثبت و منفی ای درج نشده است.

شکل ظاهری Siren و speaker یکسان می باشد.

کانکتور بعدی متعلق به خط تلفن می باشد.شما می توانید خط تلفن شهری خود را به این دستگاه متصل کنید.همچنین دستگاه فوق anic a550 بوده که دارای ماژول سیم کارت می باشد و اجباری به استفاده از خط تلفن ندارد.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

کانکتورهای بعدی مربوط به زون های دستگاه می باشد.تمام متعلقات از قبیل چشمی ، پدال ، دتکتور ، مگنت و ... همگی به این کانکتور ها متصل می شوند.

آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

در جلسه دوم آموزش نصب دزدگیر اماکن نحوه کار با این زون ها را بطور کامل آموزش خواهیم داد.