در جلسه دوم اموزش نصب دزدگیر اماکن قصد داریم تا در مورد نحوه اتصال متعلقات دزدگیر صحبت کنیم.در پایان این جلسه شما خواهید توانست تجهیزاتی از قبیل چشمی دزدگیر اماکن ، دتکتور ، مگنت ، آژیر و سایز متعلقات رو به دستگاه دزدگیر اماکن متصل کنید و دستگاه رو بطور کامل راه اندازی کنید.پیش نیاز این جلسه ، جلسه اول آشنایی با علائم روی پنل می باشد و چنانچه مطالب مربوط به جلسه اول را مطالعه نکردید می توانید از لینک زیر مطلب فوق را مطالعه کنید.

جلسه اول : آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن

قسمت اول آموزش ما مربوط به اتصال بلند گو و آژیر می باشد.هر بلند گو یا آژیر دارای دو سیم می باشد که شما باید آن را به کانکتورهای SPK و یا SIR روی برد دزدگیر متصل کنید.در این اتصال دقت داشته باشید که شما باید برای آژیر حتما این مورد را رعایت کنید که کانکتور SIR دارای قطب مثبت و منفی می باشد که در اتصال آن باید دقت کافی را به عمل بیاورید.

در شکل زیر نحوه اتصال و سیم کشی آژیر دزدگیر اماکن بطور کامل مشخص شده است:

نصب تجهیزات در پنل دزدگیر اماکن

پس از اتصال آژیر یکی دیگر از مهم ترین متعلقات دزدگیر اماکن چشمی دزدگیر می باشد.چشمی ها ابزارهایی هستند که به حرکت در محیط حساس می باشند و پس از حس کردن حرکت در محیط ، اتصال مابین رله N.C چشمی بصورت باز در می آید.

برای اینکه مطلب بالا را بهتر متوجه شوید باید بگوییم دستگاه دزدگیر شما تنها در حالتی شروع به آژیر کشیدن می کند که از طرف زون ها فرمان بگیرد.حال زونها به دو دسته تقسیم می شوند
زونهای NC
زونهای NO

کلمه NC مخفف Normally close می باشد و به این معنی است که اتصال بین دو پایه زون nc در حالت عادی باشد بسته باشد.برای همین منظور چنانچه روی برد دستگاه دزدگیر تازه خریداری شده مشاهده کنید خواهید دید که پایه های هر زون nc توسط یک رشته سیم کوتاه و یا یک جمپر بهم متصل شده اند.چنانچه اتصال بین این دو پایه برقرار نباشد به محض اینکه کلید قفل روی ریموت دزدگیر را بزنید و دستگاه را به حالت حفاظت ببرید ، دزدگیر شما شروع به آژیر کشیدن می کند.

کلمه N.O مخفف Normally Open می باشد که زون های N.O در صورتی دستگاه را تحریک می کنند که بین دو پایه آنها اتصال برقرار شود.دقیقا برعکس زونهای nc این زونها وجود دارند و تحریک آنها بصورت 24 ساعته می باشد.یعنی چنانچه دستگاه دزدگیر شما در حالت حفاظت نیز نباشد ، با تحریک این زون اقدام به آژیر کشیدن می کند و این زون محصوص ابزارهایی مانند پدال و دتکتورها می باشد.

چشمی های دزدگیر اماکن نیز تا زمانی که هیچ حرکتی را حس نکنند اتصال بین این دو پایه را بسته نگه می دارند.چنانچه یک چشمی دزدگیر اماکن حرکتی را حس کند ، اتصال بین دو پایه nc را باز می کند و همین امر سبب می شود تا دستگاه شما آژیر بکشد.

هنگام خرید یک چشمی هیچ سیمی به آن متصل نیست و شما باید پیچ های چشمی را باز کرده و مطابق شکل زیر سیم هایی که از پنل دزدگیر تا چشمی کشیده اید را دقیقا مطابق شکل به چشمی دزدگیر متصل کنید.

نصب تجهیزات در پنل دزدگیر اماکن

پس از اتصال سیم ها به چشمی دزدگیر نوبت اتصال آنها به پنل دزدگیر است.هر چشمی دارای 4 سیم است که دو عدد از آنها وظیفه تامین برق چشمی را دارند.سیم های برق چشمی دزدگیر را به کانکتور aux رو برد پنل متصل کنید.کانکتور aux همانطور که قبلا گفته شد وظیفه تامین برق تمام متعلقات را دارد و خروجی این کانکتور 12 ولت می باشد.

پس از تامین برق چشمی دزدگیر توسط پایه aux خواهید دید که چشمی شما روشن می شود و حال کار بعدی شما اتصال زون چشمی می باشد.روی برد چشمی شما دو پایه بنام های c یا com و nc وجود دارند.البته ممکن است این پایه ها بر اساس نوع چشمی و برند سازنده نام های دیگری داشته باشند که در نهایت یک مفهمو را می رسانند.

از هر کدام از این دو پایه یک سیم مجزا به پنل دزدگیر مظابق شکل زیر متصل می شود.

نصب تجهیزات در پنل دزدگیر اماکن

چنانچه چشمی را به یک زون nc و بطور صحیح متصل کنید با تشخیص حرکت و روشن شدن چراغ led چشمی دزدگیر ، چراغ مربوط به همان زون روشن می شود.در غیر اینصورت اشتباهی در سیم کشی شما وجود دارد که باید آن را اصلاح کنید.

مگنت ها از متعلقات دیگری هستند که عموما روی درب ها و پنجره ها نصب می شوند.هر مگنت بصورت دو تکه است و دارای دو پایه می باشد که در صورت جدا شدن هر دو قسمت مگنت از هم ، اتصال بین دو پایه آن باز شده و دستگاه آژیر می کشد.مگنت ها را به زون nc متصل می کنند.

نصب تجهیزات در پنل دزدگیر اماکن مگنت

المان بعدی که می خواهیم نصب آن را آموزش دهیم دتکتورهای اعلام حریق می باشند.این دتکتورها به زون های 24 ساعته متصل می شوند.زون N.O یک زون 24 ساعته روی پنل دزدگیر اماکن می باشد و زونهای 24 ساعته حتی در صورتی که دزدگیر شما در حالت حفاظت نباشد نیز در صورت تحریک اقدام به آژیر کشیدن می کنند.

هر دتکتور نیاز به یک برق 12 ولت دارد که دقیقا مشابه شکل زیر با رعایت قطب های مثبت و منفی برق DC توسط پایه Aux تامین می شوند.همچنین عموما آخرین زون موجود در هر پنل دزدگیر اماکن زون های N.O هستند و دتکتورها و پدال های اعلام سرقت به این زون متصل می شوند.

نصب تجهیزات در پنل دزدگیر اماکن

 

در پایان این جلسه یاد گرفتید که چطور چشمی ، مگنت، دتکتور و آژیر را به دزدگیر اماکن متصل کنید.

در جلسه سوم کمی پیشرفته تر در مورد نصب دزدگیر اماکن بحث خواهیم کرد و نحوه عیب یابی ، اتصال چندین چشمی به یک زون ، معرفی کردن ریموت ها به دستگاه و بسیاری موارد دیگر را آموزش خواهیم داد.برای تکمیل آموزش نصب دزدگیر اماکن حتما جلسه سوم را نیز دنبال کنید.