VCA مخفف کلمه video content analytics می باشد و در معنای لغوی به معنی تحلیل محتوای ویدئو می باشد.امروزه دستگاه های DVR برندهای معتبر نظیر هایک ویژن ، داهوا و ... دارای امکانات پردازش تصویر خاصی هستند که به آنها توابع VCA گفته می شود.
نمونه توابع vca می توان به شمارش تردد افراد ، جلوگیری از ورود افراد به مناطق خاص در کادر تصویر دوربین مدار بسته ،  شناسایی پلاک خودرو ، تشخیص چهره افراد ، تشخیص آتش سوزی و ... اشاره کرد.
در حقیقت پردازش این تصاویر توسط نرم افزار دستگاه های DVR صورت می گیرد وبار این پردازش ها بعهده پردازنده مرکزی دستگاه DVR می باشد.
در ویدئوی زیر می توانید برخی از نمونه های این توابع را در دستگاه های DVR  دوربین مدار بسته هایک ویژن مشاهده کنید.


با توجه به گسترده شدن این امکانات و همچنین افزودن امکانات جدید از سمت سازندگان دستگاه های DVR و توسعه دهندگان نرم افزار های تحلیل گر تصاویر این توابع در حال بهبود هستند و روز به روز استفاده از آنها بیشتر می شود.بطوریکه تا چند سال آینده استفاده از توابع تحلیل گر تصاویر به یکی از نیازهای کاربران دستگاه های نظارت تصویری و دوربین مدار بسته تبدیل خواهد شد.
در طراحی و توسعه این توابع ، شرکت های ارائه کننده روز به روز در حال ارائه امکانات جدید هستند و همچنین میزان خطای این توابع تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است که می تواند در محبوبیت آن تاثیر گذار باشد.
توابع VCA برای پاسخ به نیاز کاربران طراحی و توسعه می یابند و امروزه شاهد افزایش نیاز کاربر به مدیریت حرفه ای تر جمعیت ، نیروی انسانی و مدیریت دقیق تر تردد هستیم و نیاز به توابع VCA بیش از هر زمانی حس می شود و همین امر باعث افزایش رشد تکنولوژی پردازش و تحلیل تصاویر می شود.
در آینده نزدیک تحلیل گرهای محتوای ویدئو یا همان توابع VCA نقش بسیار مهمی در فروش تجهیزات دوربین مدار بسته برای برندهای خاص خواهند داشت و پیش بینی می شود در آینده این توابع به عنوان گزینه هایی برای ترجیح دادن یک برند به برند دیگر باشند و بتوانند ضمن مرتفع کردن نیازهای کاربران ، سهم فروش بالایی را در تجهیزات نظارت تصویری داشته باشند.بطوریکه پیش بینی می شود تا 5 سال آینده استفاده از توابع VCA به میزان دو برابر افزایش یابد.


استفاده از VCA در سیستم های مدیریت ویدئویی


VMS مخفف video management system می باشد و به سیستم های مدیریت ویدئویی VMS گفته می شود.توسعه دهندگان سیستم های مدیریت ویدئویی همواره در حال افزودن امکانات جدید و توسعه سیستم های مدیریت ویدئویی خود هستند و امروزه استفاده از توابع VCA می تواند روند رد انها را نیز تحت تاثیرات مثبت خود قرار دهد و سیستم های مدیریت ویدئویی که دارای توابع حرفه ای جهت پردازش تصویر و گزارش گیری های خاص از تصاویر آرشیو شده نباشند نمی توانند نیاز های کاربر را مرتفع کنند.
هوش مصنوعی روز به روز در حال قوت و قدرت گرفتن می باشد و سیستم های مجتمع ویدئو که دارای آرشیو های گسترده فایل های ویدئویی هستند باید دارای توانایی های قدرتمند پردازش این اطلاعات باشند.
یکی از این سیستم ها وب سایت یوتیوب می باشد.اگر به نحوه عملکرد این وب سایت دقت کرده باشید چنانچه شما یک ویدئو را در این سایت مشاهده کنید ، خود سایت بطور اتوماتیک ویدئو های دیگری را نیز به شما پیشنهاد می کند که شباهات بسیار زیادی به ویدئوی تماشا شده توسط شما را دارد.

در بازدید بعدی که سایت یوتیوب را باز کنید میبینید که طیف عظیمی از ویدئوهایی به شما پیش نهاد می شود که قبلا مشابه آنها را دیده اید.
حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یوتیوب چطور می تواند ویدئوهای شمابه را تفکیک بندی کند ؟ یوتیوب یک VMS می باشد که روی تک تک فریم های تصاویر ارسالی پردازش انجام می دهد و نتایج این پردازش را در یک پایگاه داده ذخیره می کند.حال زمانی که یک ویدئو دارای نتایج مشابه ویدئوی مشاهده شده توسط کاربر باشد آن را نیز به او پیشنهاد می کند.
همچنین در برخی مواقع نیز توسط تیترهای ویدئو های ارسال شده این کار را انجام می دهد که این مدل درکنار تحلیل پردازش ها مجموعا الگوریتم های پیشنهاد ویدئو به کاربر را تشکیل می دهند.

بهبود تصاویر دوربین های مدار بسته امری مهم در توسعه VCA


همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی در دوربین های مدار بسته ، امروزه همراه با ارائه تصاویر بهتر توسط نسل جدید ، محصولات نسل قبل از رده خارج شده و کاهش قیمت بسیار محسوسی را تجربه می کنند و کم کم از رده خارج می شوند.
هر چقدر کیفیت تصویر یک دوربین مدار بسته بیشتر باشد توابع پردازش تصویر و تحلیلگر تصویر بهتر می توانند روی تصاویر بدست آمده محاسبات را انجام دهند و در نتیجه باعث افزایش دقت در نتیجه الگوریتم می شوند.
نسل جدید دوربین های مدار بسته دارای سنسورهای تصویر بهبود یافته تری هستند و می توانند تصاویر با رزولوشن بالاتری ارائه نمایند و بر همین اساس توابع VCA می توانند نتایج بسیار دقیقی به کاربران ارائه دهند.
دوربین های مدار بسته حرارتی می توانند در کنار تحلیل گرهای تصاویر استفاده ترکیبی بسیار مناسبی داشته باشند و این روند می تواند کاربرد یک دوربین مدار بسته را علاوه بر بکارگیری به عنوان یک سیستم نظارت تصویری اهداف دیگر نظامی ، صنعتی و ... را نیز پوشش دهند.
پیشرفت VCA می تواند امکاناتی فراتر از مبحث نظارت تصویری ارائه کند و نظارت را بطور خیلی دقیق تر صورت دهد.دستگاه های رکوردر امروزی دارای قابلیت هایی از قبیل جستجوی تصاویر بر اساس چهره افراد ، گزارش گیری تردد بر اساس پلاک خودرو ، گزارش گیری ویدئوهای مربوط به وقوع جرم در کادر تصویر دوربین (مانند تردد بیجا ، خرابکاری و ورود به مناطق ممنوعه ) می باشند.
کاربران محصولات امنیتی نیز با مشاهده این امکانات سطح توقعاتشان از یک سیستم مدار بسته رو به افزایش است و توسعه دهندگان VCA نیز روز به روز در حال گسترش امکانات و افزودن توابع بیشتر بر اساس نیاز کاربر می باشند.