نصب دوربین مدار بسته برای مقاصد حفاظتی و امنیتی نیاز به رعایت اصول نصب حرفه ای ، جانمایی مناسب و همچنین رعایت نکات فنی در خصوص بالاتر بردن کارایی دوربین مدار بسته را دارد.
تامین برق اضطراری دوربین مدار بسته نیز یکی از نکات بسیار مهم در بکار گیری آن است و این مهم است که بتوان در صورت قطعی برق ، دستگاه DVR و دوربین های مدار بسته بتوانند به کار خود ادامه دهند.

در این مقاله ابتدا کمی به بررسی کلی در خصوص انواع سیستم های برق اضطراری می پردازیم و سپس مزایا و معایب هر کدام برای استفاده در دوربین های مداربسته را بیان می کنیم.در انتها نیزنحوه نصب این تجهیزات را آموزش می دهیم.

برای شناسایی یک سیستم برق اضطراری دوربین مدار بسته مناسب ،  ابتدا کمی در مورد انواع سیستم های برق اضطراری صحبت می کنیم و در کلامی ساده تمام آنها را باهم مقایسه می کنیم.
UPS :
از مهم ترین و محبوب ترین سیستم های برق اضطراری می توان به UPS اشاره کرد.یک سیستم ups در نگاه ساده از یک ترانس و تعدادی باتری تشکیل شده است و هنگامی که ترانس به برق متصل است باتری ها شارژ می گردند و در زمانی که برق قطع می شود باتری ها وارد مدار شده و وظیفه تامین توان الکتریکی تجهیزات متصل به ups را ایفا می کنند.
هر چند در نگاه اول یک ups دارای شماتیک بسیار ساده می باشد اما به لحاظ ساختار و معماری تولید آن دارای پیچیدگی های زیادی می باشد.
زیرا در ups ها تبدیل نوع توان الکتریکی صورت می گیرد و این تبدیل توان ازAC  به DC هزینه بر است.به کلام ساده تر برق ورودی و خروجی ups بصورت جریان متناوب (AC) می باشد اما برق باتری های بکار رفته در آن بصورت مستقیم (DC) می باشد.این تبدیل نوع جریان الکتریسیته هزینه بر است و یکی از دلایل بالا بودن قیمت Ups همین امر است.

دیگر امر دخیل در قیمت ups نیز online بودن و آفلاین بودن آن است.حال تفاوت این دو نوع چیست ؟

برای ذکر تفاوت این دو نوع ups به دید کلی در خصوص تفاوت های این دو می پردازیم و این مساله را به کلام خیلی ساده بیان می کنیم.
یو پس اس های آفلاین تمام جریان ورودی را عینا به خروجی منتقل می کنند و در صورت وجود نوسان در برق شهر آن را عینا منتقل می کنند.هنگام قطع برق نیز تامین جریان توسط باتری های آن صورت می گیرد و وقفه ی کوتاهی ما بین 2 الی 10 میلی ثانیه دارند که محسوس نیست.
یو پی های آنلاین دارای مدار به مراتب پیچیده تری هستند.در یک یو پی اس آنلاین برق ورودی شهر بطور کامل تصفیه شده و ولتاژ خروجی یک ولتاز بدون هیچ نوسانی می باشد.حال روند کار این یو پی اس ها به چه صورت می باشد ؟
برق ورودی شهر ابتدا توسط مدار داخلی (رکتیفایر) به برق DC تبدیل می شود و این برق DC پس از شارژ و عبور از مدار شارژ باتری ها توسط اینورتر داخلی UPS  مجددا به برق AC تبدیل می شود و در نهایت یک ولتاژ یک دست و بدون نوسان بوجود می آید.میزان تاخیر این نوع یو پی اس نیز صفر است و در هنگام قطع برق بدون هیچ تاخیری تامین توان تجهیزات الکتریکی متصل به ups صورت می گیرد.
CPS :
همانطور که خواندید تبدیل برق AC به DC هزینه بر است اما این در حالی است که بیشتر تجهیزات الکترونیکی توسط برق AC تغذیه می شوند.
اما برخی تجهیزات نیز مانند دوربین های مدار بسته را می توان توسط برق DC  تغذیه کرد و برای اینکه یک سیستم برق اضطراری برای آنها تعبیه کنیم نیازی به تبدیل برق DC به AC نمی باشد و یک سیستم برق اضطراری دوربین مدار بسته می تواند دارای خروجی برق DC باشد.
پس تا همین جای کار هزینه تبدیل مجدد برق DC به AC که توسط اینورتر درون یو پی اس ها صورت می گرفت از بین رفت و قطعه ای بنام اینورتر که قیمت بالایی نیز دارد در مدار دستگاه های برق اضطراری مخصوص دوربین مدار بسته قرار ندارد.
از این رو بدلیل اینکه در یک دستگاه CPS تبدیل برق DC به AC اتفاق نمی افتد این دستگاه ها می توانند دارای هزینه پایین تری از یو پی اس باشند و همچنین برای استفاده در دوربین های مدار بسته گزینه مناسبی به شمار بیایند.
در تامین برق اضطراری سیستم های مدار بسته یکی از پارامترهای مهم هزینه تجهیزات می باشد و چنانچه زمانی که شما نیاز به این تجهیزات داشته باشید بین CPS  و UPS تفاوت های قیمتی بسیار زیادی وجود دارد.


نتیجه گیری :


در کلام ساده تر ups دارای کیفیت بالاتری می باشد و می تواند توان مورد نیاز شما را به بهترین شکل تامین کند و CPS  دارای قیمت بسیار پایین تری می باشد و به طبع کارایی یک ups را برای شما نخواهد داشت.زیرا می توان به یک ups انواع تجهیزات دیگر مانند مانتیور و ... را نیز متصل نمود اما یک CPS تنها برای تجهیزاتی کاربرد دارد که از برق DC استفاده می کنند.

نکات مهم در خرید تجهیزات برق اضطراری دوربین مدار بسته:


محصول با کیفیت:با توجه به ساده بودن مدار ips و cps ها شرکت های متفرقه و همچنین کارگاه های زیر زمینی نیز اقدام به تولید این محصولات می کندن که برخی از آنها بسیار بی کیفیت هستند.در خرید این تجهیزات دقت داشته باشید که محصول تولید شده توسط شرکت های معتبر را خریداری کنید.


محاسبه میزان آمپر مصرفی : برای اینکه دستگاه مناسب را انتخاب کنید نیاز است تا میزان آمپر مصرفی دوربین های مدار بسته و دستگاه DVR را به خوبی محاسبه کنید تا بتوانید دستگاه مناسب را انتخاب کنید.زیرا هر دستگاه دارای محدودیت در میزان جریان خروجی می باشد که شما باید آن را مطابق توان مصرفی تجهیزاتتان استفاده کنید.بعنوان مثال دوربین مدار بسته تحت شبکه دارای مصرف بیشتری از دوربین های آنالوگ می باشد و همچنین برد دید در شب دوربین نیز عامل مهم دیگر در مصرف توان الکتریکی آن دارد.

دوربین های شما چند ساعت روشن بمانند ؟ اینکه شما می خواهید در صورت قطع برق دوربین های شما تا چند ساعت روشن بمانند نیز امر مهم دیگر در انتخاب تجهیزات مناسب می باشد.همچنین تهیه باتری مناسب که بتواند زمان مورد نظر شما را برای روشن نگه داشتن دستگاه ها تامین کند نیز بسیار مهم است.
 

نحوه نصب برق اضطراری دوربین مدار بسته :


نصب این تجهیزات بسیار ساده است.بدلیل خروجی 12 ولت در برق اضطراری دوربین مدار بسته  شما نیاز به منبع تغذیه جداگانه (آداپتور ، منبع تغذیه مرکزی و ... ) ندارید.
رای راه اندازی نیاز است تا یک برق 220 ولت به ورودی AC دستگاه متصل کنید.سپس باتری داخلی را با در نظر گرفتن مثبت و منفی صحیح باتری به برد دستگاه متصل کنید.در نهایت تمام دوربین ها و دستگاه DVR خود را به خروجی های برق DC و با در نظر گرفتن صحیح بودن مثبت و منفی آن متصل کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید دو عدد سیم به رنگ های قرمز و مشکی روی برد دستگاه وجود دارند که برای اتصال قطبهای مثبت و منفی باتری طراحی شده اند.

برق اضطراری در دوربین مدار بسته

برای اتصال برق شهر کافیست تا آن را به پایه های L و N روی ترانس مرکزی متصل کنید.

کانکتورهای سبز رنگ قرار گرفته در کنار دو عدد سیم باتری نیز خروجی های دستگاه هستند که در بین راه آنها نیز یک عدد فیوز تعبیه گردیده است تا در صورت اتصال برق به تجهیزات شما آسیب نرسد.دوربین ها و دستگاه DVR خود را به انها متصل کنید.

نکته:برای اتصال DVR به برق اضطراری نیاز به استفاده از یک سوکت تغذیه دارید تا بتوانید برق DVR را تامین کنید.