در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای فنی تامین برق دوربین مدار بسته را برای علاقمندان شرح دهیم.شاید با خود بگویید دوربین مدار بسته تنها نیاز به یک برق 12 ولت دارد و منظور از راهکارهای فنی تامین برق دوربین مدار بسته چیست ؟
تامین برق و تغذیه دوربین مداربسته آنقدر مهم است که که اگر نتوانید توان مورد نیاز دوربین مدار بسته را به خوبی تامین کنید ممکن است یکی از موارد زیر پیش بیاید :
-آسیب رسیدن به دوربین مدار بسته بدلیل تامین ولتاژ ضعیف (تصور کنید قیمت دوربین مدار بسته ای که آسیب می بیند نیز بالا باشد)
-افت کیفیت تصویر بدلیل جریان نامناسب
-نویز در تصاویر دوربین مدار بسته


برای پروژه های کوچک شاید این مساله آن قدر مهم نباشد.زیرا متراژ کابل مصرفی بسیار پایین است و افت ولتاژ بدلیل طول کابل برق شاید زیاد محسوس نباشد.اما هنگامی که شما برای پروژه های بزرگ اقدام به سیم کشی برق دوربین مدار بسته می کنی باید در نظر داشته باشید که میزان توان مصرفی با توجه به سطح مقطع کابل برق دوربین مدار بسته و همچنین میزان افت ولتاژ در طول سیم را بررسی کنید تا مشکلی برای شما بوجود نیاید.
منظور از افت ولتاژ در طول مسیر چیست ؟ هنگامی که شما برای مسیرهای طولانی از کابل و یا سیم با سطح مقطع پایین استفاده میکنید باید بدانید که ولتاژی که در ابتدای مسیر کابل به آن متصل کرده اید با ولتاژی که در انتهای مسیر دریافت می کنید یکسان نمی باشد.همین امر می تواند باعث افت تصویر و همچنین وجود نویز و در نهایت آسیب رسیدن به دوربین مدار بسته شما شود.
در ادامه راهکارهایی را برای شما بیان می کنیم تا توسط آنها بتوانید این میزان افت ولتاژ را محاسبه کرده و از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.


برای مسیر های طولانی بالای 70 متر استفاده از ولتاژ 12 ولت در کابل برق دوربین مدار بسته توصیه نمی گردد و بهتر است برای این موارد از برق 220 ولت و قرار دادن آداپتور در کنار دوربین مدار بسته استفاده کنید.همچنین این مورد را بسیار جدی بگیرید که از آداپتور های بسیار با کیفیت استفاده کنید و قیمت بالاتری برای خرید یک آداپتور مناسب و با کیفیت بسیار بالا پرداخت کنید.در آداپتور های ارزان قیمت ولتاژ و آمپر خروجی با آنچه روی محصول درج شده تفاوت بسیار زیادی دارد.
چنانچه می خواهید از برق 12 ولت مستقیم برای تامین توان مصرفی دوربین مدار بسته خود استفاده کنید باید میزان افت ولتاژ با توجه به سطح مقطع سیم خود را محاسبه کنید.در پست های قبلی و معرفی نرم افزار محاسباتی دوربین مدار بسته ، یکی از قسمت های مهم این نرم افزار Wireloss بود که در توضیح آن گفتیم که این قسمت برای محاسبه میزان افت ولتاژ در کابل برق دوربین مدار بسته بکار می رود.
شما با انتخاب نوع آلیاژ سیم ، متراژ سیم و ولتاژ ورودی می توانید میزان افت ولتاژ در سیم را اندازه گیری کنید تا بتوانید ولتاژ مورد نیاز خود را به خوبی تامین کنید.


در این موارد نیاز است تا سطح مقطع کابل برق شما به میزانی در نظر گرفته شود که افت ولتاژی نداشته باشید.در برخی پروژه های دیده شده که نصاب دوربین مدار بسته با استفاده از سیم های بسیار نازک با قطر 0.25 اقدام به تامین برق دوربین مدار بسته در متراژ های بالا کرده است که همین امر می تواند باعث آسیب رسیدن به دوربین شود.
اگراستفاده از برق 220 ولت و قرار دادن آداپتور در کنار دوربین مداربسته را در دستور کار خود دارید بهتر است تا کابل برق شما از کابل تصویرتان فاصله داشته باشد.این احتمال خیلی ضعیف است که با استفاده از چندین آداپتور از یک کابل برق ، این کابل بتواند روی تصاویر شما نویز بیندازد اما بدلیل هم جواری طولانی این دو کابل و همچنین میزان آمپر مصرفی کابل ، بهتر است تا از هم جواری کابل برق و تصویر جلوگیری شود تا از عدم وجود نویز اطمینان حاصل کنید.
یکی دیگر از اشتباهاتی که بعضا نصابان و همکاران محترم مرتکب می شوند استفاده از یک آداپتور در سمت DVR و سیم کشی های طولانی تا خود دوربین است.این مورد باعث می شود تا فشار زیادی به خود آداپتور بیاید و ضمن افت ولتاژ و جریان ، خود آداپتور نیز پس از مدت کوتاهی از بین می رود و شما محبور به تعویض آن می شوید.
در مواردی که می خواهید از برق 12 ولت در مسیر های طولانی استفاده کنید حتما از منبع تغذیه صنعتی استفاده کنید.اگر افت ولتاژ شما حدود 1 ولت باشد نیز می توانید در سمت پاور مرکزی با تغییر دیمر خروجی ولتاژ سر خط خود را افزایش دهید.به این معنی که شما سر خوط کابل برق خود ولتاژ 13 ولت را درون کابل برق خود اعمال می کنید و در انتهای خط با توجه به افت ولتاژ 1 ولتی ، شما ولتاژ 12 ولت را دریافت می کنید.

برای دوربین های مدار بسته تحت شبکه ، خیلی مهم است که دقیقا مشابه میزان آمپر مورد نیاز آنها ، تغذیه دوربین تامین گردد.نسل قدیم دوربین های تحت شبکه بسته به نوع دوربین ، حدودا نیاز به 1.5 آمپر جریان داشتند و در صورت تامین کمتر از میزان مورد نیاز دچار قطعی تصاویر بصورت لحظه ای می شدند.
پس از توضیحات فوق این نکته را یاد آور شویم که تمام دوربین های مدار بسته حداقل تا یک ولت جای افزایش و کاهش ولتاژ را دارند و اگر می گوییم ولتاژ مناسب را به دوربین مدار بسته تان برسانید منظور این نیست که اگر بجای 12 ولت شما 11.5 ولت به دوربین برق دادید دنیا به آخر می رسد و تمام مشکلات ذکر شده در بالا پیش می آید.
اگر موارد فوق را عنوان کردیم برای این است که مشاهده شده در برخی موارد ولتاژ های 9 ال 10 ولت به دوربین می رسد که می تواند مشکلات ذکر شده را بوجود بیاورد.