اگر شما کاربر دوربین مدار بسته هستید ممکن است برای شما پیش بیاید که بخواهید فیلم های پاک شده از دستگاه DVR خود را بازیابی کنید.در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه ذخیره سازی داده های دستگاه DVR روی هارد دیسک صحبت کنیم و در مورد بازیابی داده های از دست رفته از هارد دیسک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.در ادامه با ایلیا دیتا مرجع تخصصی دوربین مدار بسته همراه باشید.
در ابتدای امر به این مساله می پردازیم که چه داده هایی از هارد دیسک شما قابلیت بازیابی دارند.

تصور کنید هارد دیسک شما امکان ضبط تصاویر بمدت 15 روز را دارد.در این موارد پس از گذشت 16 روز از زمان شروع ذخیره سازی تصاویر ، هارد دیسک شما پر شده است و داده های روز اول توسط داده های جدید تر بازنویسی می شوند.در این حالت امکان بازیابی داده ها به هیچ وجه وجود ندارد.زیرا اساسا داده ای وجود ندارد که بخواهید آن را بازیابی کنید.
برخی مشتریان تقاضای بازیابی اطلاعات یکسال پیش خود را دارند و این امر در واقعیت امکان پذیر نیست.نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات در واقع داده هایی را بازیابی می کنند که هنوز بازنویسی نشده اند و این نرم افزار ها نمی توانند برای شما معجزه کنند.
هنگامی که یک فایل از روی هارد دیسک شما پاک می شود چه اتفاقی روی سطح هارد دیسک شما می افتد ؟ هنگامی که شما یک فایل را توسط کامپیوتر حذف می کنید تنها در جدول فایل سیستم شما آن داده حذف شده و به شما نمایش داده نمی شود.نرم افزار های ریکاوری نیز به سطح دیسک و جدول داده ها رجوع کرده و فایل حذف شده را مجددا برای شما نمایش می دهند.نکته مهم در بازیابی اطلاعات این است که چنانچه شما بخواهید داده ای را بازیابی کنید نمی توانید آن را در محل قبلی خودش بازیابی کنید و باید آن را در فضای دیگری بازیابی کنید.
بعنوان مثال برای هارد دیسک یک دستگاه دی وی آر شما باید داده های آن را روی هارد دیسک دیگری بازیابی کنید و بازیابی داده ها روی هارد دیسک خود دستگاه امکان پذیر نیست.
نکته دیگر در مورد بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته این است که برخی افراد هارد دیسک دوربین مدار بسته را به کامپیوتر متصل می کنند و با نرم افزارهای ریکاوری معمولی اقدام به بازیابی اطلاعات هارد دوربین مدار بسته می کنند.در این موارد باید بگوییم که هیچ چیزی عاید شما نخواهد شد.زیرا دستگاه های DVR اطلاعات ذخیره شده را بصورت فایل های ناشناس کد گزاری می کنند و این فایل ها توسط هیچ نرم افزاری در کامپیوتر باز نمی شوند.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه ، دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته وایرلس) و ... در نهایت تصاویر خود را برای دستگاه DVR ارسال می کنند که DVR نیز این داده ها را کد گزاری می کند تا در صورت سرقت دستگاه ، نتوان به اداه های آن دسترسی داشت.
برای بازیابی داده های هارد دوربین مدار بسته باید توسط نرم افزار های مخصوص این کار را انجام داد که در ادامه این مقاله یکی از این نرم افزارها را برای شما معرفی خواهیم کرد.در این مورد نیز دقت داشته باشید که نرم افزار های معرفی شده از سمت ما نیز ممکن است با هر دستگاه DVR سازگاری نداشته باشد و شما برای بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته خود شاید مجبور باشید از طریق مراکز تخصصی بازیابی اطلاعات اقدام کنید.
یکی از نرم افزار های مربوط به بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته HX-Recovery می باشد.این نرم افزار دارای قابلیت های زیر می باشد :
-بازیابی اطلاعات بر اساس عملیات اشتباهی که در ویندوز صورت گرفته (مانند فرمت و مقدار دهی اولیه هارد دیسک)
-بازیابی اطلاعات برا اساس حدف تصاویر توسط DVR
-بازیابی اطلاعات بر اساس فرمت توسط DVR
-بازیابی اطلاعاتی که اندیس گزاری آنها به اشتباه توسط DVR صورت گرفته باشد(همان جدول فایل یا file system)
-بازیابی اطلاعاتی که در اثر بد سکتوذهای هارد دیسک حذف شده اند.
این نرم افزار روی دستگاه های DVR که از firmware های زیر استفاده می کنند و یا در لیست برندهای زیر ذکر شده باشند کار می کند.
  DHFS(DAHUA DVR )
  RSFS(raysharp)
  WFS {WFS 0.1/ WFS 0.2 / WFS 0.3/ WFS 0.4}
hikvision
ZHILING
  FS 3.2 
همانطور که گفتیم شما نمی توانید هارد دیسک dvr را به کامپیوتر متصل کنید و ویدئو های داخل آن را مشاهده کنید.برای این کار شما نیاز به نرم افزاری دارید که بتواند داده های DVR را کد گشایی کند.
نرم افزار DVR Examiner می تواند در مشاهده اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته به شما کمک کند.الیته این نرم افزار نیز ممکن است با تمامی دستگاه های DVR سازگاری نداشته باشد و همانطور که گفتیم شما باید در این موارد بدنبال نرم افزار دیگری باشید و با جستجوی نسخه فریم ور دستگاه DVR خودتان نرم افزار متناسب با آن را پیدا کنید.
در زیر تصاویری از محیط نرم افزار DVR Examiner مشاهده می کنید.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بستهبازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته

resource