پیش تر ها دوربین های مدار بسته تنها برای نظارت تصویری استفاده می شدند.اما نسل های جدید انواع دوربین مدار بسته به امکانات بسیاری مجهز گردیده اند که می تواند نیازهای نظارتی کاربران را بیش از پیش مرتفع کنند.نسل های قدیم دوربین مدار بسته دارای کیفیت تصویر پایینی بودند و از همین رو برای نظارت دقیق تر میبایست تعداد بیشتری از دوربین های مدار بسته را در محیط های دارای درجه امنیتی بالا استفاده کرد.
این در حالی است که دوربین های مدار بسته جدید دارای رزولوشن تصویر بسیار بالایی هستند.از این رو می توان جزئیات را در تصاویر بسیار بهتر مشاهده کرد.جدا از بحث وضوح تصویر ، دوربین های مدار بسته جدید به امکانات بسیار کاربردی ای مجهز گردیده اند که توابع تحلیل گر تصاویر یکی از مهم ترین آنهاست.

برای آشنایی با تحلیل گر های تصاویر حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

تحلیل گر تصاویر در دوربین مدار بسته
ویژگی جدید در نسل آینده دوربین های مدار بسته که امروز قصد بررسی آن را داریم حسگرهای راداری می باشند.در ابتدا در مورد حسگرهای راداری باید بگوییم که این حسگرها در نگاه خیلی ساده تشخیص دهنده (detector)هایی هستند که می توانند در کنار دوربین مدار بسته تحت شبکه بکار گرفته شوند و آلارم های مهم را به نرم افزار مدیریت ویدئوها یا همان VMS ارسال کنند.در مورد قیمت دوربین مدار بسته مجهز به حسگر راداری باید گفت محصولات کمپانی های مختلف بسته به نوع و مدل آنها در رنج 3 الی 12 میلیون تومان می باشند.
اما در نگاه ریزتر تفاوت این حسگرها با سایر حسگرهای دوربین مدار بسته در دقت آنها می باشد.بطور واضح تر حسگرهای راداری دوربین مدار بسته برای استفاده در فضای آزاد کارایی دارند و همانطور که در مورد رادارها می دانید این حسگرها با ارسال فرکانس به محیط و بازخورد آن می توانند اجسام را تشخیص دهند.
حسگرهای راداری دوربین مدار بسته می توانند در آن واحد چندین هدف را شناسایی کرده و تحرکات را به خوبی و با دقت بسیار بالا تحت نظر خود داشته باشند.اما از یک حسگر راداری توقع نداشته باشید که بتواند تحرکات اجسام ریز و کوچک را نیز تحت نظر داشته باشد و آلارم های تحرکات آنها را ارسال کند.این رادارها می توانند با توجه به طول موج و فرکانس ارسالی خود مسافتی بین 40 الی 60 متر را بسته به نوع رادار پوشش دهند که البته در نسل های آینده ممکن است این میزان بسیار افزایش پیدا کند.زیرا اساسا محدودیت ساخت راداری وجود ندارد و این مسافت نیز بسته به نوع دوربین مدار بسته در خود رادار طراحی گردیده است.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این دوربین ها در چه مکانهایی کاربرد دارند ؟ هر مکانی که دارای درجه امنیتی بسیار بالا باشد و همچنین امنیت پیرامونی برای آن امری حیاتی محسوب شود می تواند از این نوع سنسورها در کنار دوربین های مدار بسته استفاده کند.
پیش تر در مورد تحلیل گر های ویدئویی بحث هایی کردیم و نحوه کار آن را توضیح دادیم.استفاده ترکیبی از رادار و تحلیل گر های ویدئویی می تواند در افزایش کارایی تجهیزات نظارتی بسیار موثر باشد.به عبارت دیگر این دو تکنولوژی توسط ترکیب با یکدیگر می توانند نقص های یکدیگر را پوشش دهند.
دوربین های مدار بسته دارای حسگر راداری ارائه شده تا کنون ، دارای ویژگی ارتباط مستقیم مابین دوربین مداربسته و رادا نمی باشند اما بدون شک در نسل آیند دوربین های دارای این تکنولوژی عملکرد دوربین مدار بسته می تواند بصورت ترکیبی از پردازش تصویر و آلارم های ارسال شده از رادار باشد.بعنوان مثال در یک دوربین مدار بسته PTZ که از سیستم target tracking (تعقیب اتوماتیک سوژه) استفاده می کند ، می توان با پوشش 360 درجه توسط رادار ،هنگامی که سوژه دقیقا پشت به دوربین حرکت می کند ، بلافاصله تشخیص حرکت را با دقت بالایی به دوربین ارسال کرده و بتوان عمل target tracking  را با دقت بالایی صورت داد.
از دیگر محاسن این تکنولوژی این است که تحلیل گر های ویدئویی در شرایط جوی نامناسب مانند برف ريال مه و باران دچار خطای عملکرد می شوند اما رادار در تمام شرایط جوی می تواند به خوبی موانع و حرکات آنها را تشخیص دهد.

در کلام نهایی باید گفت که رادار برای تشخیص و دوربین مدار بسته برای شناسایی سوژه بکار گرفته می شوند و استفاده از توابع VCA (تحلیل گرهای تصاویر) به تنهایی نمی تواند کار تشخیص را با دقت بالایی انجام دهد.

resource