PLC مخفف Power Line Communication می باشد و به معنای ارتباط در خطوط برق می باشد.نسل جدید دوربین مدار بسته تحت شبکه دارای قابلیت PLC می توانند داده های تصویری را بر بستر کابل برق انتقال دهند.با گسترش این تکنولوژی استفاده از دوربین مدار بسته بیسیم کاهش می یابد.زیرا شما می توانید این دوربین ها را در هر مکانی که برق شهر متصل باشد وصل کنید و در سمت NVR تصویر آن را مشاهده کنید.
به این صورت که در هر جای محل مورد نصب تنها کافیست تا دوربین مدار بسته خود و دستگاه NVR آن را به جریان برق 220 ولت مورد استفاده در آن مجموعه متصل کنید.در این صورت این تجهیزات می توانند در بستر شبکه برق داده ها را ارسال کنند و به عبارت دیگر دوربین های مدار بسته از این نوع می توانند PING یکدیگر را بر بستر برق داشته باشند.
حسن این روش در سهولت نصب و همچنین کاهش هزینه های پیاده سازی تجهیزات دوربین مدار بسته تحت شبکه می باشد.شاید با خود بگویید این ارتباط به چه صورت برقرار می شود و چطور امکان دارد که از کابلی که در آن جریان برق شهر قرار دارد می توان به عنوان انتقال دهنده داده های دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده کرد؟
PLC در دو نوع Narrowband و Braodband معرفی شده است.
نوع Narrowband دارای پهنای باند کمتری به نسبت Broadband می باشد و در فرکانس کاری 3 الی 500 کیلوهرتز کاری می کند و می تواند داده ها در در حد چند کیلومتر ارسال کند.پهانی باند ارسال داده ها در این نوع 100 ها کیلوبیت در ثاینه است و نمی تواند برای دوربین های مدار بسته تحت شبکه که دارای پهانی باند زیادی برای ارسال تصاویر می باشند مورد استفاده قرار بگیرد.
نوع Braodband دارای پهنای باند بسیار بالاتری می باشد و می تواند داده ها را با سرعت 100 ها مگابیت در ثانیه ارسال کند.از این رو تجهیزات دوربین تحت شبکه می توانند در این بستر به خوبی انتقال تصاویر دهند.
نوع پرکاربرد PLC بر بستر برق AC می باشد.اما PLC  بر بستر جریان برق مستقیم یا DC نیز دارای کاربردهای خاص خود می باشد.بعنوان مثال مدار برق اتومبیل ها ، هواپیماها و ... بصورت DC می باشد و در این وسایل نقلیه می تواند از PLC بر بستر برق DC استفاده کرد.
از شرکت های بزرگی که PLC را تامین و توسعه می دهند می توان به Braodcom,Atheros  وmaxim و ... اشاره کرد که همگی از کمپانی های قوی در توسعه ارتباطات شبکه ای و مخابراتی می باشند.
هنگام که یک فرستنده داده ها با استفاده از PLC ، اقدام به ارسال داده ها یا مدوله کردن آنها بر بستر کابل برق می کند ، این داده ها در کلیه خطوط برق آن مرکز ارسال می شوند.اما چه کسی این داده ها را از روی خط بر می دارد ؟ مسلما دستگاه گیرنده های که داده ها را در سمت دوم  دریافت یا دمدوله می کند.
این روند دقیقا در دوربین مدار بسته تحت شبکه به همبن شکل که توضیح دادیم عمل می کند.همانطور که در جدول زیر می بینید قدرتمند ترین نسل این تکنولوژی برای شبکه های خانگی کاربرد دارد که دارای پهنای باندی بیش از یک مگابیت در ثانیه است که برای شبکه های کامپیوتری و همچنین نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه پهنای باند مناسبی می باشد.
در شکل زیر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی دوربین های مدار بسته با این تکنولوژی را مشاهده می کنید.

دوربین مدار بسته تحت شبکه Plc

در محصولات ارائه شده نسل جدید دوربین های مدار بسته تحت شبکه ، هر دوربین دارای یک آداپتور مخصوص است که ضمن تامین توان دستگاه ، داده ها را روی خط برق ارسال می کند و دستگاه NVR می تواند در سمت دیگر این داده ها را دریافت کند.
همچنین بنا به ادعای سازندگان ، امکان ارسال داده ها تا متراژ 300 متر بر بستر برق با این تکنولوژی میسر می باشد.همچنین قیمت پک 4 عددی از این دوربین ها حدود 2 میلیون تومان در نمونه های مرغوب و 1.6 میلیون تومان در نمونه های رده B می باشد.

resource