در این مقاله بسیار کاربردی قصد داریم تا در مورد تحولات دوربین های مدار بسته در سالهای اخیر بحث کنیم و امیدواریم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما بازدید کنندگان گرامی درج نماییم.
بیشترین تغییرات و تحولات دوربین مدار بسته در سالهای اخیر مربوط به رزولوشن تصاویر در این محصولات بوده است.همانطور که می دانید دوربین های مدار بسته آنالوگ نمی توانستند جزئیات تصاویر را به خوبی نمایش دهند و هنگامی که نیاز به استخراج جزئیات از تصاویر بود این دوربین ها کاربرد زیادی نداشتند مگر در مواردی که دوربین شما نزدیک به سوژه مورد نظر نصب شده باشد.
بیشترین حرکت بنیادی در دوربین های مدار بسته ارتقا رزولوشن تصویر به کیفیت full hd 1080p در سال 2015 بود.این تغییرات باعث شد تا نسل دوربین های مدار بسته آنالوگ به کل نابود شوند و با توجه به مناسب شدن قیمت این تجهیزات در مدت زمان کم و اختلاف قیمت کم انها با انواع HD 720p و نوع انالوگ ، فروش این تجهیزات بیش از پیش افزایش یافت.
بطوریکه در سال 2016 مدلهای دوربین مدار بسته با رزولوشن تصویر 720p به حالت discontinue یا توقف تولید در آمدند.
پس از این مورد دوربین های مدار بسته 4 مگاپیکسلی در سال 2016 ظهور کردند که رزولوشنی دو برابر دوربین های 1080p دارند.با توجه به اختلاف قیمت 10 الی 20  در صدی این دوربین ها با انواع 1080p تمایل به خرید این محصولات بیشتر از انواع فول اچ دی می باشد.
اما مشکل کلیدی در دوربین های 4 مگاپیکسلی بازدهی نامناسب آنها در نور کم و یا نور های نا متعارف می باشد.اگر چه ماژول های دید در شب سعی در برطرف کردن این موارد دارند اما این مشکل بطور کامل هنوز مرتفع نشده است.
دوربین های 4k با رزولوشن تصویر 12 مگاپیکسلی دارای رشد متوسطی بوده اند اما در آینده نه چندان دور این دوربین ها نیز رقیب جدی برای نسل قدیم تر محسوب خواهند شد.مخصوصا اینکه امکانات بسیار مناسبی همراه با این دوربین ها ارائه شده است که کنترل شمارش تردد افراد در این دوربین ها یکی از این قابلیت های کلیدی محسوب می شود.

کدک h265


بدون شک یکی از مهم ترین تحولات در حوزه نظارت تصویری را می توان کدک هوشمند h265 نام برد.با توجه به افزایش رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری برای ذخیره سازی تصاویر حس می شود.با توجه به قیمت بالای هارد دیسک مخصوص دوربین مدار بسته و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای ذخیره تصاویر ، می توان این کدک را عامل بسیار مهمی در تحولات دوربین مداربسته نسل جدید به حساب آورد.
در توضیحات دقیق تر باید بگوییم که این کدک فضای ذخیره سازی بسیار کمتری به نسبت h264 اشغال می کند و دستگاه های دی وی آر و دوربین های مجهز به این کد می توانند تصاویر را با همان کیفیت سابق اما در فضای بسیار کمتری ذخیره کنند.

کیفیت تصویر


در مورد رزولوشن تصویر می توان گفت که  برخی دوربین ها با توجه با دارا بودن رزولوشن های بالا در تفکیک پذیری تصویر بسیار ضعیف هستند و این امر در سالهای اخیر بسیار بهبود پیدا کرده است و کیفیت تصویر و رزولوشن تناسب بسیار بهتری از قبل دارند.

بهبود WDR


دوربین های مدار بسته دارای ویژگی WDR دارای دو پردازنده هستند که یکی برای پردازش تصاویر در نور کم و دیگری برای پردازش تصاویر در نور زیاد طراحی شده اند.دوربین های دارای این ویژگی قیمت بالاتری به نسبت سایر دوربین های مدار بسته دارند.اما امروزه دوربین های معمولی نیز با دارا بودن قابلیت WDR بهبود چشمگیری در تصاویر بازه های متنوع نور دارند که این ویژگی نیز روز به روز در حال بهبود می باشد تا جایی که WDR به یکی از المان های اصلی در تمام دوربین های مدار بسته تبدیل خواهد شد.