با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های هوش مصنوعی و بینایی ماشین ، استفاده از دوربین های مدار بسته در این صنعت رو به افزایش است و امروزه دوربین مدار بسته عضو جدانشدنی تمام تجهیزاتی که از بینایی ماشین و سیستم پردازش تصویر و هوش مصنوعی استفاده می کنند ، می باشد.
همانطور که از نام بینایی ماشین پیداست ، ابزار های دارای هوش مصنوعی برای دیدن نیاز به یک چشم دارند که این چشم همان دوربین مداربسته می باشد.
برای اینکه یک ماشین بتواند دقیق تر عمل بینایی و پردازش تصویر را انجام دهد نیاز است تا بتواند جزئیات را بهتر ببیند.از این رو همواره نیاز به نصب دوربین مدار بسته با کیفیت و رزولوشن تصویر بالا در این ماشین ها حس می شود.
بعنوان مثال ربات هایی که می توانند موانع را تشخیص دهند و از آنها عبور کنند ، اگر دارای سنسور های تصویر برداری مناسبی نباشند نمی توانند پردازش صحیحی روی داده ها صورت دهند و نخواهند توانست تصمیمات صحیحی نیز اتخاذ کنند.
پیشرفت دانش هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته ، باعث شده است تا امروز خود دوربین ها نیز دارای امکانات مناسبی برای راحت تر کردن امورات کاربر باشند تا جایی که دوربین های نسل جدید می توانند در کارهای کنترلی و نظارتی یک ابزار بسیار سودمند باشند ف تا جایی که بدون وجود آنها حفاظت و نظارت امری بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.
بعنوان مثال تجزیه و تحلیل ترافیک بدون استفاده از پردازش تصویر ، امری غیر ممکن است.همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید شمارش تعداد خودرو ها ، سرعت تردد آنها و ثبت تخلفات بدون استفاده از پردازش تصویر و دوربین مدار بسته امری غیر ممکن است.

هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته
امروزه برای پردازش های حرفه ای تصاویر ، سیستم های مدیریت ویدئویی یا همان VMSها طراحی شده اند.VMS ها نرم افزارهای پردازش تصویری هستند که می توانند روی تصاویر ویدئویی محاسبات و پردازش صورت دهند و اطلاعات را بصورت طبقه بندی شده در پایگاه داده ها ذخیره کنند.
امروزه نسل جدید دوربین مدار بسته تحت شبکه ، مجهز به سیستم VMS داخلی می باشند و می توانند برخی پردازش های تصویر بر پایه هوش مصنوعی را بصورت داخلی و در خود دوربین صورت دهند.
بعنوان مثال محصولات دوربین مداربسته تحت شبکه کمپانی VCA technology دارای امکانات زیر هستند که در مجموع می توان از قابلیت های پردازش تصویر ، هوش مصنوعی که تحت عنوان توابع VCA شناخته می شوند:
ورودی آلارم و ذخیره تصاویر بر اساس آلارم ارسال شده
تشخیص خرابکاری ، تردد و توقف بیجا افراد در کادر تصویر دوربین 
تعقیب شخص ، خودرو و هر شی دیگر در کادر تصویر دوربین مداربسته
شمارش نفرات تردد کرده از مقابل دوربین 
کنترل ورود و خروج شامل ورود به منطقه ممنوعه، خروج از منطقه ممنوعه و ...
تشخیص سرعت اشیا و خودرو
شناسایی پلاک خودرو
تشخیص چهره افراد
تشخیص سرقت اشیا
تشخیص جا ماندن اشیا
تشخیص تغییر کادر تصویر
و بسیاری از امکانات و توابع VCA جدید که همواره در حال بهبود و گسترش می باشند.
با توجه به گسترش روزانه این توابع و رشد پردازش تصویر ، در آینده ای نه چندان دور این قابلیت ها برای کاربران خانگی نیز تبدیل به یک نیاز خواهند شد و برای جلوگیری و مقابله با انواع اقدامات خرابکارانه و دریافت گزارش های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند.
در سالهای اخیر هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته دچار تحولات بسیاری شده است و این پیشرفت همواره در حال بهبود و گسترش امکانات و کارایی می باشد.بطوریکه در نسل آینده دوربین های مدار بسته ، چنانچه این امکانات وجود نداشته باشد ، نمی تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد.

 

لینک های سایت :

دوربین مدار بسته

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه

قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مدار بسته وایرلس