شاید تا کنون بارها نام EoC به گوش شما خورده باشد و با این تکنولوژی آشنایی نداشته باشید.EoC مخفف Ethernet Over Coaxial و به معنای اترنت (شبکه کامپیوتری کابلی) بر بستر کابل کواکسیال می باشد.
همانطور که می دانید دوربین مدار بسته آنالوگ HD از بستر کابل کواکسیال برای انتقال تصاویر استفاده می کنند.این در حالی است که دوربین مدار بسته تحت شبکه (دوربین آی پی) از بسشتر کابل شبکه برای انتقال داده ها استفاده می کند.هنگامی که شما بخواهید چند دوربین تحت شبکه را با یک کابل شبکه انتقال تصویر دهید کافیست تا چند دوربین را به یک سوئیچ شبکه متصل کنید.
اما در دوربین مداربسته آنالوگ HD برای هر دوربین نیاز است تا یک کابل کواکسیال تصویر کشیده شود و در نهایت این کابل به دستگاه دی وی آر دوربین مدار بسته متصل گردد.
تکنولوژی EoC دقیقا برای رفع موانع استفاده از کابل کواکسیال برای انتقال داده ها در بستر شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.
حال یکی از اجزای شبکه کامپیوتری که می توانند از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه استفاده کنند دوربین های مدار بسته می باشند.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این تکنولوژی چگونه کار می کند ؟داده ها در کابل شبکه بصورت دیجیتال ارسال می شوند اما این در حالی است که داده ها روی کابل کواکسیال توسط موج های سینوسی و تغییرات ولتاژ ارسال می شوند.
هنگامی که یک المان شبکه اقدام به ارسال داده ها روی کابل کواسکیال می کند این داده ها با طول موج  فرکانس مختلف ارسال می شوند و برای هر دوربین مدار بسته یکpacket  روی کابل ارسال می شود.
حال در انتهای خط این packet ها از هم تفکیک می شوند و مشخص می شود هر سیگنال برای کدام دوربین مدار بسته است.
در شکل زیر دیاگرام نصب دوربین مدار بسته با تکنولوژی ترکیبی PoC و EoC را مشاهده می کنید.

آشنایی با EoC در دوربین مدار بسته

با کمک تکنولوژی EoC می توان دوربین مدار بسته تحت شبکه را توسط کابل کواکسیال در بستر شبکه قرار داد.همچنین کیت های ترکیبی PoC  و  EoC وجود دارند که می توانند بطور همزمان داده های شبکه را انتقال دهند و برق دوربین را نیز با همان کابل کواکسیال تامین کنند.

دوربین مدار بسته EoC تنها دارای یک عدد سوکت BNC می باشد که می تواند توان مصرفی دوربین و انتقال دیتا را همزمان انجام دهد.

آشنایی با EoC در دوربین مدار بسته
اخیرا ویدئوی های زیادی مبنی بر ساخت پکیج های آماده دوربین مدار بسته تحت شبکه با تکنولوژی ترکیبی PoC  و EoC منتشر شده است.بیشتر این ویدئو ها توسط کمپانی بی نام و نشان Joysec پخش شده اند و با مراجعه به سبد خرید وب سایت سازنده ، نتوانستیم از قیمت دوربین مدار بسته تولید شده با این تکنولوژی مطلع شویم و بستری هم برای خرید آن محیا نبود.
تا زمانی که دوربین های دارای این تکنولوژی ورود انبوه به بازار نداشته باشند و مشکلات آنها شناسایی و برطرف نشود نمی توان به قطع در مورد این تکنولوژی دوربین مدار بسته نظرات مثبت یا منفی داد.
اما آنچه که در ظاهر مشخص است این تکنولوژی مزایای زیر را با خود بهمراه دارد:
-کاهش هزینه های کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه بواسطه استفاده از کابل کواکسیال و حذف کابل برق

-افزایش متراژ پیاده سازی بستر دوربین مدار بسته تحت شبکه از 100 متر به 200 متر.
-سهولت در نصب و راه اندازی
-دریافت تصاویر با کیفیت بواسطه استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه


اما برای این تکنولوژی نیز می توان معایبی را در نظر گرفت و مهم ترین آنها اتصالات بیش از حد سه راهی های BNC  می باشد که در هنگام قطعی تصاویر،عیب یابی را سخت خواهند کرد.