یک مدرسه هوشمند چه قابلیت هایی دارد ؟ در این قسمت قصد داریم تا در مورد مدرسه هوشمند و امکانات آن برخی توضیحات را برای علاقمندان ارائه نماییم.اگر بخواهیم یک مدرسه را هوشمند بنامیم باید گفت که مدرسه ای هوشمند است که از  بدو ورود به آن در تمامی موارد هوشمند باشد.برای همین منظور قصد داریم تا رفتار دانش آموزان در یک مدرسه را بررسی کنیم تا ببینیم در کدام قسمت ها هوشمندی رعایت می شود.

خصوصیات یک مدرسه هوشمند

یک دانش آموز اگر با تاخیر وارد مدرسه شود فرایند ثبت تاخیر او بصورت دستی صورت می گیرد تا در موارد انظباطی او دخیل شود.پس از آن ممکن است با تاخیر وارد کلاس شود و این رفتار نیز ممکن است با تذکر همراه باشد.در طول روز ممکن است دفعاتی نیز به بوفه مراجعه کند.فرایند حضور و غیاب او نیز بصورت دستی صورت می گیرد.هر چقدر این بررسی ها عمیق تر می شود خواهیم دید که سهم هوشمند در مدارس ما بسیار ناچیز است و پس از ابلاغیه هومشند سازی مدارس تنها کلاس های درس مدارس ما آنهم نه به طور کامل هوشمند شده اند.البته در برخی مدارس غیر انتفاعی،هوشمندی تا حد خوبی رعایت گردیده است که تعداد آنها کم و اندک هستند.

امکانات ساده ای که یک مدرسه هوشمند می تواند داشته باشد بشرح ذیل می باشند:

-حضور و غیاب فردی بصورت الکترونیکی و ترجیحا بوسیله سیستم های تشخیص بیومتریک از قبیل اثر انگشت و تشخیص چهره انجام گردد.

-فرایند ثبت نمرات و صدور کارنامه کاملا بصورت الکترونیکی صورت گیرد.

-ارتباط اولیا با مدرسه بصورت الکترونیکی و از طریق وب سایت مدرسه انجام شود و اولیا بتوانند مرحله به مرحله گزارشات خود را وضعیت دانش آموزان کسب نمایند.

-تدریس هوشمند توسط تجهیزات هوشمند سازی مدارس از قبیل برد هوشمند و ویدئو پروژکتور

-انواع گزارشات سالانه و ماهانه نمرات و نحوه عملکرد دانش آموزان در کل دوره تحصیلی