پیشرفت فناوری و دانش در حوزه دوربین مدار بسته امکانات بسیار جدیدی را برای سیستم های مدار بسته تعبیه کرده و یکی از آنها ظهور دوربین مدار بسته هوشمند می باشد.یک دوربین مدار بسته هوشمند می تواند دارای قابلیت های مختلفی باشد و امروزه انواع دوربین های هوشمند با کارایی متفاوت وجود دارند.بسته به تعریف هوشمندی و انتظاراتی که می توان از یک سیستم مدار بسته هوشمند می توان برخی قابلیت های دوربین های امروزی را نیز جزء خصوصیات هوشمندی نام برد.
امروزه دوربین های تحت شبکه جدید دارای قابلیت people counting یا شمارش افراد هستند.به این معنی که می توانند تعداد افراد عبور کرده از مقابل لنز دوربین را شمارش کنند.این عمل از طریق پردازش تصویر و شناساندن انسان به نرم افزار داخلی دوربین تحت شبکه می باشد.
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید محدوده ای در کادر تصویر مشخص شده است که تعداد افراد عبور کرده از این کادر شمارش می شوند.
یک فرایند پردازش تصویر دارای محاسبات پیچیده ریاضی می باشد که در طی آن کلیه اجسام به اعدادی در بازه های خاص تبدیل می شوند.بطور فرض اعداد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مربوط به انسان و اعداد بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مربوط به خودرو می باشند.در این حین هر فریم از تصویر پردازش می شود تا مشخص شود چه چیزی در حال عبور از مقابل لنز دوربین می باشد.
در کنار این قابلیت های هوش مصنوعی دوربین مدار بسته هوشمند قابلیت های تصحیح تصویر را نیز می توان نوعی هوشمندی در زمینه دوربین های مداربسته نام برد.قابلیت هایی نظیر BLC و یا WDR که باعث بهبود تصویر در نورهای مختلف می شوند را می توان از این جمله اپشن ها نام برد.