یکی از مواردی که در نصب دوربین مدار بسته باید در نظر بگیرید محاسبه هارد دیسک مورد نیاز جهت ذخیره تصاویر DVR به تعداد روزهای مورد نیاز است.به عبارت دیگر با محاسبه هارد DVR برای دوربین مدار بسته شما خواهید دانست که با میزان فضای  ذخیره سازی که در اختیار دارید تا چه مدت می توانید تصاویر را ذخیره کنید.
 
عوامل موثر در محاسبه هارد DVR
کیفیت تصویر و یا رزولوشن تصویر مهم ترین عامل در انتخاب هارد دیسک مناسب است.چنانچه کیفیت پایین را برای ظبط انتخاب کنید مسلما مدت زمان ذخیره سازی تصاویر افزایش می یابد.
عامل مهم بعدی میزان فریم در ثانیه یا fps می باشد.بطور مثال با در نظر گرفتن ۲۵ فریم در ثانیه برای تصویر یک دوربین مدار بسته ، می توانید تصاویری بدون پرش و بصورت زنده را ذخیره نمایید.در صورتی که این میزان را کاهش دهید ، تصاویر شما دارای پرش و تاخیر خواهند بود.
bitrate نیز عامل بسیار مهم بعدی می باشد.توسط bitrate حجم تصاویر ذخیره شده در یک ثانیه مشخص می شود.هر چه frame rate بیشتر باشد ، تصاویر با وضوح بالاتری ذخیره می شوند.
تعداد دوربین ها:همانطور که مشخص است هر چقدر تعداد دوربین های شما بیشتر باشد به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید.در محاسبه هارد DVR می بایست تعداد دوربین ها را نیز در نظر بگیرید.
نحوه محاسبه هارد DVR
با توجه به استفاده اکثریت اماکن از دوربین مداربسته آنالوگ ، میزان فضای مورد نیاز برای ظبط یک دوربین در ۲۴ ساعت شبانه روز و با تعداد ۲۵ فریم در ثانیه و کیفیت تصویز D1 حدود ۱۱ گیگابایت خواهد بود.
برای محاسبه دقیق شما باید تعداد روزها و دوربین ها را در نظر بگیرید و فضای مورد نیاز خود را محاسبه کنید.
این در حالی است که همان دوربین با شرایط یکسان و کیفیت ظبط CIF برای ۲۴ ساعت ذخیره سازی نیاز به ۳٫۷ گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد.
 
محاسبه هارد DVR برای دوربین های تحت شبکه
برای یک دوربین IP با کیفیت تصویر ۱ مگاپیکسل برای ۲۴ ساعت رکورد نیاز به ۳۴ گیگابایت فضا داریم.این در حالی است که در شرایط مشابه ، یک دوربین تحت شبکه با کیفیت ۲ مگاپیکسل نیاز به ۵۰ گیگابایت فضا دارد.
برای محاسبه ی دقیق و بهتر می توانید به وب سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.dvrsystems.net/calc.html
a