با پیشرفت فناوری و ظهور بینایی ماشین ، دگرگونی های زیادی در حوزه صنعت و امنیت بوجود آمد.ساخت اولین ربات بینا که می توانست مسیر راپیدا کند و وجود مانع را تشخیص دهد ، باعث کلید خوردن افکار بسیاری در ذهن دانشمندان و فناوران شد و بینایی ماشین پیشرفت های بسیاری داشت.
پیشرفت هوش مصنوعی که پایه و اساس بینایی ماشین است نیز باعث بوجود آمدن ابزارهای هوشمند بسیاری شد.در ادامه قصد داریم شما را با یکی دیگر از جنبه های هوش مصنوعی و بینایی ماشین آشنا کنیم. بينائي ماشين عبارت است از اكتساب تصاوير، پردازش تصاوير، طبقه‌بندي داده‌هاي بدست آمده و انجام عمليات براي بازشناسي و يا استخراج اطلاعات از آنها.
معرفی نرم افزار شناسایی پلاک خودرو
در این مقاله سعی شده تا اطلاعات کلی در زمینه هوش مصنوعی و بینایی ماشین در اختیار خوانندگان قرار داده شود.لذا از پرداختن به جزئیات دانش هوش مصنوعی و پردازش تصویر جلوگیری شده و مطالب کلی را در این زمینه ذکر می کنیم.
نرم افزار شناسایی پلاک خودرو یا پلاک خوان چگونه کار می کند؟پس از گذر خودرو از مقابل نوعی دوربین مدار بسته مخصوص یک عکس از تصویر خودرو که پلاک نیز شامل آن است گرفته می شود.
 
پس از اعمال فیلتر های تصویر روی عکس گرفته شده از تمام تصویر فقط قسمتی که شامل پلاک است باقی می ماند.
 پس از تشخیص کادر پلاک توسط نرم افزار ، قسمت متنی پلاک از تصویر جدا شده و برای پردازش فرستاده می شود.تا اینجا ما تصویری داریم که روی آن اعداد و ارقامی که شمال پلاک خودرو می باشند درج شده است.به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی این اعداد و ارقام (کاراکترها) شناسایی شده و به متن تبدیل می شوند.
 شماره پلاک که توسط نرم افزار پلاک خوان خودرو بدست آمده در نهایت برای ثبت اطلاعات در پایگاه داده و برای انجام عملیات مربوطه استفاده می شود.