تا کنون بارها نام سامانه های هوشمند ثبت تخلفات خودرویی را شنیده اید.در این مقاله قصد داریم تا با نحوه کارکرد این سامانه و نقش استفاده از دوربین مدار بسته در این سامانه ها اشاره کنیم.

انواع مختلف سیستم های ثبت تخلفات در دنیا ساخته شده اند که ایده اصلی همه انها استفاده از دوربین مدار بسته می باشد.پس از ارسال تصاویر توسط دوربین مداربسته ، سیستم های مدیریت ویدئویی یا همان VMS  ها ، برای ثبت تخلفات رانندگی از الگوریت های هوش مصنوعی و توابع VCA استفاده می کنند.
بعنوان مثال توابع  VCAوارد شدن به نقاط ممونعه و خارج شدن از نقاط ممنوعه می تواند برای خروج خودرو ها از خط مناسب باشد و تخلفات آنها را ثبت کند.همچنین توابع Car plate number می توانند برای شناسایی پلاک خودرو بکار روند.
برخی از سیستم های ثبت تخلف دارای دوربین مدار بسته تحت شبکه هستند و برای مدیریت ثبت تخلفات از نرم افزارهای اختصاصی ویژه های برای ثبت تخلفات استفاده می کنند.
بعنوان مثال همانطور که می دانید دوربین مداربسته تحت شبکه به خودی خود نمی تواند سرعت خودرو و اشیا در کادر تصویر دوربین مدار بسته را تشخیص دهد.
حال برای تشخیص سرعت خودرو توسط دوربین مدار بسته دو راه وجود دارد.
راه اول اینکه زمان ورود او در کادر تصویر و زمان خروج او از کادر تصویر ، محاسبه شود و مشخص شود مسافت کادر تصویر دوربین مدار بسته را در چه مدت زمانی طی کرده است.با یک نسبت و تناسب ساده می توان سرعت خودرو را محاسبه کرد.
اینجا یک سوال پیش می آید و آن هم این است که مسافت کادر تصویر چگونه توسط دوربین مدار بسته قابل شناسایی است ؟ جواب این است که شما باید مسافت کادر تصویر را برای اولین بار روی نرم افزار مدیریت جامع کنترل ترافیک خود کالیبره کنید.نحوه کالیبره کردن مسافت و تشخیص فاصله ها توسط نرم افزار های مدیریت ویدئویی به این شکل است که شما باید یک object را هم سایز سایر object های کادر تصویر کنید که نرم افرار بتواند فواصل را به خوبی تخمین بزند.

راه کار دوم برای تشخیص سرعت خودرو و ثبت تخلفات استفاده از میانگین سرعت است.حال این روش چگونه کار می کند ؟
در روش تشخیص میانگین سرعت در اتوبانها ، هنگامی که یک خودرو از مقابل دوربین مدار بسته عبور می کند ، سرعت او قابل تشخیص نیست و تنها پلاک او و زمان عبور از مقابل دوربین برداشته می شود.در ایستگاه بعدی که دوربین مدار بسته بعدی قرار داد نیز پلاک این خودرو و زمان عبور از مقابل دوربین در سامانه ذخیره می شود.
فواصل دو دوربین در پایگاه داده ها ذخیره شده است ، و طبق قوانین مشخص است تا اگر یک خودرو با سرعت مجاز حرکت کند باید در زمان مثلا 2 دقیقه به دوربین بعدی برسد.اگرخودرو در زمان کمتر از این زمان به دوربین برسد یعنی اینکه از سرعت مجاز تخطی کرده است و پلاک او برای ثبت تخلف برداشته می شود.
از دیگر موارد ثبت تخلفات توسط دوربین مدار بسته ، می توان به ثبت تخلف خوردن و آشامیدن پشت فرمان اشاره کرد.الگوریتم های پردازش تصویر می توانند این موارد را به خوبی تشخیص دهند.برای این موارد ابتدا نمونه سازی روی نرم افزار پردازش تصویر صورت می گیرد و موارد تخلف به سیستم آموزش داده می شوند.سپس بر همین روال چنانچه تخلف جدیدی صورت گیرد ، سیستم ثبت تخلفات به راحتی می تواند این خطاها را تشخیص دهد.
در انتهای این مقاله به خصوصیات دوربین مدار بسته ای که برای این کار لازم است می پردازیم.
- دوربین مدار بسته فوق باید تحت شبکه باشد تا بتوان تصاویر را توسط لینک های رادیویی به مرکز کنترل ارجا داد و قیمت دوربین مدار بسته فوق نیز نباید در رنج پایین و ضعیف قرار داشته باشد.استفاده از دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته وای فای) نمی تواند در این موارد کاربردی باشد.
-نرخ فریم در دوربین مدار بسته باید بالا باشد و حداقل فریم مورد نیاز برای پردازش تصویر و ... 25 فریم در ثانیه است.
-بازسازی تصویر در شرایط نور کم باید به خوبی صورت گیرد.
-رزولوشن تصویر باید به گونه ای باشد که در تمامی حالت ها بتوان جزئیات تصویر را استخراج کرد.