تقابل بین نسل جدید دوربین های آنالوگ مبتنی بر استفاده از بستر کابل کواکسیال و تولید کنندگان دوربین مدار بسته تحت شبکه همیشه دیدنی بوده است.به محض اینکه محصولات تحت شبکه به یک ویژگی خاص مجهز می شوند سازندگان دوربین های آنالوگ HD نیز دست به کار شده و این ویژگی های جدید را روی محصولات خود اعمال می کنند.آن هم در بستر آنالوگ !!!

پیش تر یکی از بزرگترین مزیت دوربین های مدار بسته تحت شبکه ، بالا بودن رزولوشن تصویر آنها بود و امروزه داهوا دوربین های با رزولوشن 4K و با کیفیت تصویر 8 مگاپیکسلی را ارائه کرده است که می تواند بر محبوبیت دوربین های مدار بسته آنالوگ بیفزاید.

تکنولوژی HDCVI داهوا مداما در حال بروز رسانی است و داهوا همواره سعی کرده نو آوری های نوین را در این تکنولوژی دخیل کند.آخرین گام داهوا نیز مجهز کردن این تکنولوژی به رزولوشن تصویر 4K می باشد که یک تحول بزرگ در زمینه دوربین هایی می باشد که از کابل کواکسیال استفاده می کنند.

برخی سازندگان دوربین های تحت شبکه مانند کمپانی اکسیس بر این باورند که دوربین های آنالوگ با کیفیت HD دیگر جایی در بین سیستم های مدرن نظارت تصویر ندارند ، اما داهوا و هایک ویژن مدام در حال بر هم زدن این معادله ها می باشند و سهم فروش بالای محصولات HD داهوا و هایک ویژن در بازارهای جهانی گویای این موضوع می باشد.

در همین راستا داهوا با بهبود عملکرد دوربین های 4k نسل جدید خود خواسته تا تحولات بسیار عظیمی در این روند ایجاد کند.داهوا همراه با نسل جدید محصولات آنالوگ خود مشخصات فنی زیر را رائه کرده است :

-توانایی ارسال تصاویر بر بستر کابل کواکسیال تا متراژ 300 متر

-Wide Dynamic Range یا (WDR) ما بین 120 الی 140 دسیبل بسته به مدل های مختلف دوربین
-توانایی کار در لوکس بسیار پایین و نور بسیار کم به واسطه تکنولوژی starlight توسط کمپانی داهوا

در کنار این قابلیت های مهم و کاربردی داهوا با توجه به افزایش رزولوشن تصویر این دوربین ها میزان برد دید در شب آنها را نیز به میزان بسیار قابل توجهی افزایش داده است و دید در شب دوربین های بولت نسل جدید داهوا از 40 متر به حدود 100 متر تقویت پیدا کرده اند که می تواند کارایی این دوربین ها را در نور کم و در شب بسیار افزایش دهد.

در مورد قیمت دوربین مدار بسته داهوا نسل جدید باید بگوییم که هنوز خبر رسمی و موثقی از سمت سازنده در این زمینه ارائه نشده است اما حدود تخمینی باید قیمت کمی پایین تر از دوربین های 4k تحت شبکه داهوا باشد که قیمتی حدود 900 دلار دارند.

داهوا زمان ارائه این محصولات به بازارهای جهلانی را ظرف مدت 3 الی 4 ماه آیند تخمین زده است و در خصوص زمان ارائه ماه آپریل را بعنوان زمان توزیع این محصولات اعلام داشته است.

نسل جدید رکوردرهای داهوا مجهز به تکنولوژی HDCVI 3.0 و با پردازنده های قدرتمند نسل جدید می توانند از این دوربین ها پشتیبانی کنند و داهوا در مورد نرخ فریم ارائه شده توسط دوربین و توانایی ضبط ان توسط رکوردر ها ، عدد 15 را اعلام داشته است که شاید 15 فریم در ثانیه برای کاربران حرفه ای خیلی خوشایند نباشد.

در حالی که حدود یک سال پیش داهوا اعلام داشته بود که دوربین های HDCVI 3.0 از تکنولوژی Power On Coaxial استفاده می کنند ، محصولات 4k تا به اینجای کار از این تکنولوژی استفاده نمی کنند و باید دید که داهوا چه زمانی محصولات خود را به این تکنولوژی مجهز می کند.

اگر بخواهیم این نسل جدید را با سایر تکنولوژی های دوربین مدار بسته آنالوگ HD مقایسه کنیم باید بگوییم که در مقایسه با سایر تکنولوژی های AHD , TDTVI و ... این دوربین ها دارای کیفیت تصویر بسیار بالاتری هستند و در مقابل نیز قیمت دوربین مدار بسته داهوا نسل جدید بسیار بالاتری در مقایسه با سایر تکنولوژی ها دارند.اما ارئه این محصولات می تواند قیمت نسل قدیم را تحت تاثیرات خود قرار دهد و دوربین هیا با رزولوشن پایین تر به احتمال زیاد دچار افت قیمت خواهند شد.

و اما در مورد این نسل جدید و مقایسه آن با دوربین های تحت شبکه با رزولوشن مشابه باید گفت که این نسل جدید دارای برخی مزیت ها در مقایسه با دوربین های تحت شبکه هستند که از جمله آنها می توان به طول کابل بیشتر برای ارسال تصویر ، دید در شب قوی تر و همچنین قابلیت های WDR بهتر نام برد و در طرف مقابل دوربین های تحت شبکه دارای نرخ فریم بالاتر و همچنین سرعت انتقال داده های بیشتری هستند.

لینک منبع