همانطور که در مقالات قبلی بیان داشتیم استفاده از دوربین مدار بسته جاسوسی و انواع دوربین های مدار بسته مخفی به هر نحوی جرم محسوب می شود و برخی افراد با استفاده از این ابزار ها اقدام به جاسوسی و شنود می نمایند و ضمن محکوم کردن این رفتارها قصد داریم تا راهکارهایی را ارائه دهیم که از دام این دوربین ها در امان باشید.
برخی اماکن بیشتر مستعد نصب دوربین مدار بسته جاسوسی می باشند که از جمله آن می توان اماکنی را که افراد آن را بعنوان حریم خصوصی موقت و یا دائمی خود در نظر می گیرند(مانند  اتاق خواب،حمام،اتاق های پرو و …) را نام برد.همانطور که می دانید متاسفانه تیتر های عجیبی در شبکه های اجتماعی مبنی بر دوربین مخفی حمام و اتاق پرو و … انشتار یافته اند و برخی کاربران نیز اقدام به باز کردن این لینک ها می نمایند.
پیشرفت در تکنولوژی و صنایع الکترونیکی باعث شده تا پس از طراحی و تولید ابزارهای پیشرفته جاسوسی این ابزارها با قیمت های اندک و به راحتی در اختیار همگان قرار گیرند و از این رو حریف خصوصی افراد تحت تاثیر خطرات این ابزار ها قرار گیرد.
دوربین مدار بسته جاسوسی نیز ابزاری دیگر در این زمینه می باشد که با توجه به نوع ساختار خود دارای حجم کوچک و در برخی موارد بدون نیاز به سیم کشی می باشد و امروزه شاهد تولید این دستگاه ها در اشکال گوناگونی از قبیل دتکتور های دود و چشمی های دزدگیر و حتی ابزار های همراه از قبیل عینک ، فندک ، ساعت های مچی ، پاور بانک ها و چراغ های هالوژنی و حتی ریموت کنترل ها و بسیاری اشکال دیگر می باشند و این امر می تواند شناسایی این ابزار ها را برای افراد بسیار مشکل کند.
    دوربین مدار بسته جاسوسی و راه مقابله
برای جلوگیری از دام این دوربین ها سعی کنید همواره سیم کشی های مشکوک را جدی بگیرید.نصب نا معقول این ابزار ها در محیط هایی نظیر اتاق پرو و یا اتاق خواب آن هم بطور ناگهانی می تواند عاملی جهت شناسایی آنها باشد.
ساعت های رومیزی دیجیتالی نیز از ابزار های رایج هستند که اگر چنانچه درب محفظه باتری که ذر پشت آنها قرار دارد را باز نمایید خواهید دید که دارای پورت usb و درگاه کارت حافظه می باشند.