جلسه سوم آموزش نصب دزدگیر اماکن را شروع می کنیم.در جلسه سوم آموزش نصب دزدگیر اماکن به بررسی نکات و تکنیک های فنی مهم در زمینه نصب دزدگیر اماکن می پردازیم.
پیش نیاز این جلسه ، جلسه های اول و دوم می باشد و چنانچه این دو جلسه را مطالعه نکرده اید می توانید از لینک های زیر به آن دسترسی پیدا کنید:
جلسه اول : آشنایی با علائم در پنل دزدگیر اماکن
جلسه دوم : نصب تجهیرات در پنل دزدگیر اماکن
در این جلسه به موارد بسیار مهمی در نصب دزدگیر اماکن می پردازیم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.با رعایت این موارد کارایی و میزان امنیت محیطی که در آن اقدام به نصب دزدگیر اماکن می کنید بسیار افزایش می یابد.
مواردی که در این آموزش مورد بررسی قرار می گیرند به شرح زیر خواهند بود :
1-محل صحیح و اصولی نصب دزدگیر اماکن
2-نحوه سیم کشی صحیح دزدگیر اماکن
3-نحوه اتصال چند چشمی به یک زون بواسطه سری کردن چشمی ها
4-نحوه اتصال چند دتکتور به یک زون بواسطه موازی کردن دتکتورها
5-نحوه محافظت از سیم ها
6-معرفی ریموت های جدید به پنل دزدگیر اماکن
7-محل مناسب جهت نصب چشمی دزدگیر اماکن
 
محل صحیح و اصولی نصب دزدگیر اماکن :
یکی از گام های ابتدایی و مهم در جهت نصب دزدگیر اماکن ، تعیین محل قرار گیری پنل دستگاه می باشد.برای این منظور شما باید دستگاه خود را در محل مناسب از نظر دسترسی و همچنین برد ریموت قرار دهید تا هنگامی که مشتری می خوهاد دستگاه را به حالت حفاظت ببرد به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.
در برخی موارد دیده شده فاصله قرار گیری پنل تا درب خروجی به قدری زیاد بوده که هنگامی که کاربر دزدگیر اماکن می خواهد آن را به حالت حفاظت ببرد بدلیل فاصله زیاد بین درب ورودی و محل قرارگیری پنل دزدگیر اماکن ، برد ریموت محدود می شود و نمی توان توسط ریموت دستگاه را به حالت حفاظت برد.
همچنین پنل دزدگیر از موارد امنیتی مانند خرابکاری و دستکاری باید در امان باشد.شما باید پنل دزدگیر را در محلی نصب کنید که براحتی نتوان به آن دسترسی داشت و همچنین ارتفاع نصب پنل شما در حدی باشد که در دسترس همگان قرارنگیرد.
نحوه سیم کشی صحیح دزدگیر اماکن
در مبحث سیم کشی برای نصب دزدگیر اماکن دقت داشته باشید که همواره از سیم های بسیار با کیفیت استفاده کنید و همچنین سعی کنید سیم کشی خود را به شکل کاملا اصولی صورت دهید.
برای این که بخواهید چند چشمی را سیم کشی کنید سعی کنید تا از هر چشمی یک سیم به پنل دستگاه بکشید تا در زمان عیب یابی دستگاه بتوان مراتب را راحت تر پیگیری کرد.
اگر آژیر دزدگیر را در فواصل دورتری از پنل نصب می کنید سعی کنید سیمی که در مسیر قرار می گیرد دارای قطر استاندارد باشد تا در طول مسیر مقاوت سیم باعث بروز مشکل در سیستم دزدگیر شما نشود.

 

نحوه اتصال چند چشمی به یک زون بواسطه سری کردن چشمی ها

در برخی موارد به دلیل تعدد چشمی های بکار رفته در پروژه نصب دزدگیر اماکن مجبوریم تا چند چشمی را به یک زون متصل کنیم.همچنین در برخی موارد نیاز است تا بتوانید زون های تحریک را از هم جدا کنید تا در صورت آژیر کشیدن دستگاه بتوانیم متوجه شویم کدام زون تحریک شده است.
چنانچه دستگاه دزدگیر شما دارای تعداد زون برابر با تعداد چشمی های بکار رفته در پروژه می باشد سعی کنید هر چشمی را به یک زون متصل کنید تا بعدها در صورت بروز خرابی در سیستم بتوانید مراتب را راحت تر پیگیری کنید.
برای اتصال چند چشمی بصورت سری ، شما باید برق چشمی ها را بصورت موازی و سیم مربوط به زون برای هر چشمی را بصورت سری متصل کنید.در شکل زیر نحوه سری کردن چند چشمی بطور کاملا مشخص گرد آوری شده است که می توانید از آن الگو بگیرید.

تکنیک های مهم در نصب دزدگیر اماکن

نحوه اتصال چند دتکتور به یک زون بواسطه موازی کردن دتکتورها


برای اتصال دتکتورها به پنل دزدگیر اماکن شما باید از زونهای 24 ساعته یا زون n.o استفاده کنید.چنانچه می خواهید چند دتکتور را به یک زون متنصل کنید باید آنها را بصورت موازی بهم ببندید.
برای اتصال موازی دتکتورها تنها کافیست تا قطب های هم نام را بهم متصل کرده و در زون n.o قرار دهید.


نحوه محافظت از سیم ها


هنگامی که یک دستگاه دزدگیر اماکن در حالت حفاظت قرار دارد چنانچه شما سیم های هر چشمی را بچینید بلافاصله دستگاه شما شروع به آژیر کشیدن می کند.دلیل این امر نیز باز شدن اتصال بین پایه های زون n.c می باشد.
اما اگر سیم یک آژیر را قطع کنید چطور ؟در این حالت آژیر شما از کار افتاده و امنیت دستگاه شما تا حدود بسیار زیادی کاهش می باید و می توان گفت چنانچه دزدگیر شما دارای تلفن کننده نباشد ، دستگاه دزدگیر شما دیگر هیچ کارایی ای ندارد.
برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد ؟ برای این کار شما باید از دو بلند گو استفاده کنید و بلندگو یا آژیر اول در نزدیک ترین محل به پنل دزدگیر و با کمترین میزان سیم کشی نصب گردد.سپس به همراه سیم آژیر بیرونی دو رشته سیم از زون n.c نیز تا خود آژیر کشیده شود و در انتهای مسیر این دو رشته بهم متصل گردند تا اتصال زون n.c بسته باشد.جال با چیدن سیم آژیر شما ، یک اتصال زون n.c باز شده و آژیر داخلی به صدا در می آید.
در برخی موارد دیده شده که پس از چیده شدن سیم ، رشته های آن بهم می چسبند و در این موارد اتصال زون n.c بطور بسته باقی می ماند و دستگاه آژیر نمی کشد.
حال در این موارد چه باید کرد ؟ برای حل این مشکل علاوه بر دو رشته سیم N.C دو رشته سیم N.O نیز تا خود آژیر کشیده می شود و اگر با چیده شدن سیم رشته ها آن بهم بچسبند ، زون N.O باعث تحریک دستگاه شده و خیال شما از بابت امنیت راحت می باشد.


معرفی ریموت های جدید به پنل دزدگیر اماکن


روی اکثر پنل های دزدگیر اماکن یک دکمه بنام LRN  یا LEARN قرار دارد.این کلید را می توانید در شکل زیر ببینید :

تکنیک های مهم در نصب دزدگیر اماکن
این کلید جهت معرفی ریموت جدید به پنل دستگاه کاربرد دارد.هنگامی که این کلید را برای چند ثانیه نگه دارید (بسته به مدل دزدگیر) یک صدای بیپ از سمت پنل به صدا در می آید و پس از آن شما می توانید با فشردن یکی از دکمه های ریموت جدید خود آن را به دستگاه معرفی کنید.(برای تعریف ریموت جدید دقت داشته باشید که فرکانس رموت جدید شما با فرکانس ریموتهای خود دستگاه یکسان باشد)
همچنین برخی ریموت ها این قابلیت را دارند که با قرار گیری در جوار ریموت دزدگیر فرکانس آن را دریافت و با آن ست شوند.این ریموت ها در بین همکاران به ریموت های بلوتوثی معروف هستند و می توانند به راحتی کد انواع ریموت های هم فرکانس را دریافت و در خود ذخیره کنند و شما ریموت خود را به راحتی کپی کنید.


محل مناسب جهت نصب چشمی دزدگیر اماکن


چشمی های دزدگیر را باید در محل مناسبی جانمایی کرد که هم پوشش مناسب داشته باشند که بتوانند در صورت ورود افراد متفرقه به محل بتوانند حرکت را بر اساس  زاویه دید تشخیص دهند و هم اینکه در مواقعی که دستگاه در حفاظت قرار دارد حرکات محیطی را تشخیص ندهند و باعث آژیر کشیدن بیخودی دستگاه نشوند.
موارد زیر در راستای جانمایی غیر اصولی چشمی دزدگیر بوجود می آیند و می توانند باعث بروز آلارم های غیر ضروی شوند:
نصب چشمی در محیط هایی که دارای تحرکات می باشند مانند :
 باز بودن پنجره  يا روشن بودن كولر كه باعث حركت كردن پرده ها شود.
 حركت موجودات زنده مثل موش - زنبور و .. در داخل ساختمان
نزديك بودن و يا در ديد مستقيم بودن شومينه و بخاري نسبت به چشم
آونگ ساعت هاي بزرگ
تابش نور خودرو در شب روی شیشه های اتاق و مغازه و ...
و مواردی از این قبیل که شما باید در جانمایی چشمی دزدگیر اماکن این موارد را به خوبی رعایت کنید.
برای توضیحات تکمیلی می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید :
عیب یابی دزدگیر اماکن