هر کلاس هوشمند درس بستگی به تجهیزات نصب شده در آن ، نیاز به رعایت اصولی جهت استفاده بهتر همراه با کاربری صحیح از تجهیزات هوشمند سازی دارد.مثلا در یک کلاس هوشمند دارای ویدئو پروژکتور باید اصول صحیح استفاده از این دستگاه را بدانیم تا ضمن آسیب نرساندن به دستگاه بهترین کیفیت کاربری را نیز برای استفاده کنندگان فراهم کنیم.
 
طریقه استفاده صحیح از ویدئو پروژکتور ، مهم ترین ابزار موجود در هر کلاس هوشمند
برخی از مهم ترین نکات استفاده صحیح از ویدئو پروژکتور به شرح ذیل می باشند:
-زمان ارائه مطالب با ویدئو پروژکتور حد الامکان فضای کلاس هوشمند را تاریک کنید.تاریک کردن کلاس درس ضمن نمایش تصاویر پروژکتور با کیفیت بسیار بسیار بالاتر سبب می شود تا بتوانید میزان نور نمایش لامپ پروژکتور را روی متوسط قرار دهید و بدین وسیله عمر دستگاه شما چند برابر شود و ضمن مصرف کمتر انرژی الکتریسیته ، گرمای کمتری نیز تولید کند.
-هنگام خاموش کردن ویدئو پروژکتور به هیچ وجه آن را از برق نکشید.با استفاده از کلید پاور روی خود پروژکتور یا ریموت کنترل دستگاه آن را خاموش کنید تا خود دستگاه بطور اتوماتیک فن ها را خاموش کند و لامپ دستگاه خنک شود.در غیر اینصورت عمر لامپ دستگاه کاهش می یابد.
-جهت تعمیر ویدئو پروژکتور حتما آن را به کارشاسان مجرب بسپارید و هرگز شخصا اقدام به باز کردن دستگاه ننمایید.
-برای گرد گیری دستگاه به هیچ وجه با استفاده از باد با فشار قوی قسمت های مختلف دستگاه را تحت فشار مستقیم باد قرار ندهید.دلیل این امر نیز رسیدن خاک به لامپ و آینه های دستگاه می باشد که آسیب های بدتری به دستگاه وارد می کند.برای گرد گیری دستگاه آن را پیش یک سرویس کار ببرید و هرگز خودتان اقدام به دستکاری و سرویس دستگاه نکنید.

استفاده صحیح از برد هوشمند ابزار تعاملی کلاس هوشمند
برد هوشمند دیگر ابزار مورد استفاد در کلاس هوشمند می باشد.انواع برد ها و کیت های هوشمند در زمینه هوشمند سازی مدارس عرضه شده اند که به اراده برخی نکات کلی در مورد استفاده صحیح از ابزار های هوشمند ساز می پردازیم.
 
برای استفاده صحیح از برد هوشمند باید به نکات زیر دقت کنیم:
-برای برد های IR باید دقت کنیم که از ضربه زدن به فریم های دور برد پرهیز کنید.بر خلاف تصویر شما صفحه ی میانی برد های هوشمند IR کار لمسی بودن را انجام نمی دهد و ارسال نقاط لمس شده به سیستم توسط LED های تعبیه شده در فریم های اطراف برد انجام می گیرد.
-همواره سعی کنید سطوح IR در دور تا دور فریم تخته تمیز باشند تا دقت لمس بالایی داشته باشید.
-هنگام استفاده از برد هیچ وسیله دیگری از قبیل تخته پاک کن و … روی آن قرار نداشته باشد.زیر دقت دستگاه را به شدت پایین می آورد.
نکات ذکر شده از کلی ترین موارد در زمینه استفاده صحیح از کلاس هوشمند می باشند.لذا امید است با رعایت اصول استفاده صحیح از این تجهیزات ، بالاترین کیفیت استفاده را فراهم کرد.