دوربین های مدار بسته آنالوگ دارای کیفیت تصاویر مناسبی نیستند و این امر هنگامی مشهود تر است که شما یک دوربنی آنالوگ را به مانیتور های امروزی که دارای تکنولوژی دیجیتال هستند متصل کنید.تمام مانیتورهای امروزی حتی مدل های قدیمی تر که CRT نام داشتاند بجای دارا بودن TV line دارای رزولوشن هستند و این رزولوشن نمایانگر طول و عرض تصویری که می توانند نمایش دهند می باشد.

حال آنکه دوربین مداربسته آنالوگ تنها تصاویر را بصورت خط های افقی نمایش می دهد و واحد Tv line مشخص کننده تعداد خط های افقی در یک دوربین آنالوگ می باشد.از این رو هنگامی که شما تصویر یک دوربین انالوگ را روی تلویزیون های قدیمی مشاهده کنید خواهید دید که تصاویر شما کیفیت مناسبی دارند اما اگر همان دوربین را به مانیتور های جدید متصل کنید می بینید که تصویر شما چنگی به دل نمیزند.

با پیشرفت تکنولوژی همواره نیاز به دوربین های دارای کیفیت تصاویر بالا حس می شود و همین امر سبب منسوخ شدن دوربین های آنالوگ شد.در همین راستا سازندگان انواع دوربین های مدار بسته سعی کردند تا دوربین هایی با کیفیت تصاویر بالاتر تولید کنند.اولین نسل از دوربین های HD که از کابل کواکسیال برای انتقال تصویر استفاده می کردند تکنولوژی HD-sdi بود که این تکنولوژی بدلیل قیمت بالا و محدودیت هایی که داشت مورد استقبال قرار نگرفت.اما این جرقه در ذهن سایر سازندگان دوربین خود که می توان محصولات بسیار با کیفیت تری را تحت بستر کابل کواکسیال تولید کرد.از این رو نسل HDCVI برای پاسخ به مشکلات تکنولوژی HD-SDI روانه بازار گردید.

بدیهی است تمام تکنولوژی ها در زمان ظهورشان قیمت بالایی دارند و بعنوان مثال قیمت دوربین مدار بسته داهوا در زمان ارائه دارای قیمت حدودا 400 هزار تومان بود که امروزه این رقم به حدود 150 هزار تومان رسیده است.این مثال در مورد نسل HDTVI نیز صدق می کند که امروزه قیمت این تجهیزات در حد معقولی قرار دارد.

تکنولوژی HDCVI منحصرا در اختیار کمپانی داهوا می باشد و تمام تولید کنندگان نیز باید تحت لیسانس داهوا اقدام به تولید محصولاتشان کنند.پس هر جا نام HDCVI را شنیدید بدانید داهوا پشت داستان است.اما تکنولوژی HDTVI که توسط دوربین مدار بسته هایک ویژن دومین برند پر فروش جهانی در زمینه دوربین مدار بسته ارائه شده است ، این وضعیت را ندارد.دلیل این امر این است که هایک ویژن این تکنولوژی را بصورت متن باز یا open source در اختیار سایرین قرار داده است و همین امر باعث می شود تا HDTVI محبوب تر شود.

مقایسه تکنولوژی hdcvi و hdtvi در دوربین مدار بسته

در زمینه پهنای باند و کیفیت تصویر نمی توان هیچ تکنولوژی را برتر دانست زیرا این دو دائما در حال بهبود هستند.به محض ارائه نسل سوم HDCVI توسط داهوا هایک ویژن نیز نسل سوم Turbo hd را ارائه کرد که هر دو تکنولوژی دارای خصوصیات مشابه به همدیگر هستند.

حال این خصوصیات چیست ؟ ابتدا اینکه هر دوی آنها می توانند کیفیت تصاویر تا 4K را پشتیبانی کنند که می تواند دگرگونی جدید در صنعت دوربین های مدار بسته ای که از بستر کابل کواکسیال استفاده می کنند باشد.

مورد بعدی این است که هر دوی آنها قابلیت power on coax را دار هستند که به این معنی است که برق دوربین نیز از طریق کابل کواکسیال تامین می شود و دیگر استفاده از کابل برق جدا برای دوربین مدار بسته کاربردی ندارد.

اگر بخواهیم بگوییم کدام تکنولوژی برتر است باید بگوییم دوربین مدار بسته هایک ویژن و HDTVI برتری خود را در آینده اثبات خواهند کرد و دلیل این امر نیز انحصاری نبودن تولیدات هایک ویژن است.داهوا نیز چنانچه بخواهد در گردانه رقابت باقی بماند ناچار است تا تولید HDCVI را بصورت open source در اختیار سازندگان قرار دهد تا آنها نیز بتوانند دوربین های CVI را خودشان تولید کنند.

برندهای مکسرون ، زدیکس و ... همه از برندهایی هستند که دوربین های CVI را تحت لیسانس دوربین مدار بسته داهوا تولید می کنند.